|
De bandjesman
Jan-Paul versleet in sneller tempo bandjes dan Elton John brillen.
Een greep: Straight, Double Use, De Vier Maten, Bintangs, Smoking
Johnny and the Flying Ashtrays, Blondino's.
Jan-Paul hield het zo'n acht jaar geleden voor gezien met bandjes.
Bandverband was het te lastig: de compromissen, de afstemming,
de beschikbaarheid. Hij ging alleen verder. Totdat hij in Bob
Fosko en Pierre van Duyl heel andere, maar toch gelijkgestemde
zielen zag. Alle drie hebben ze Gorelev. Dus was er vlak voor
het nieuwe millennium toch weer een bandje.
De liedjesman
Als componist/liedjesschrijver schreef
Jan-Paul heel wat af. Er zijn klassiekers. Denk aan het semi
autobiografische "Zenuwachtig", de oerkreet "Sylvia",
het Neil Young-achtige "Making love on a bed of roses",
het geile "Te ver heen", of het te ver hene "Zo
geil". Iedereen zal zijn favorieten hebben. Minder bekend
zijn de pogingen van J.P. om de huishoudpot te spekken met liedjesschrijverij.
Willeke Alberti zong twee kerstvertalingen van J.P., gerard Cox
waagde zich net niet aan "Wat maak je me nou?" en er
moet een kindercartoonserie zijn geweest waarvan J.P. het thema
schreef. Zijn katholieke jeugd komt op de proppen in bijvoorbeeld
Modder, Modder", gezongen door het Odulphuskoor.
De dorpsman
Jan-Paul is een dorpsman. Waagde zich lange tijd letterlijk niet
verder dan de Zeestraat. De relatie dorp-muziek is vaak terug
te horen. Het schoolkoor zingt mee in HIT IN HOLLAND,
in WEG VAN DE STAD zingt ie in feite weg van zijn dorp
te zijn, hij legde zijn dorp vast in een wel heel fraai kwartetspel.
En
met een collectebus in de hand bewoog hij lang zijn dorpsgenoten
te laten storten voor het KoninginWilhelminafonds. Sinterklaas
in het dorp? JP is muziekpiet. En het plaatselijke koor Vrijuit
Zingen ontstond mede op zijn initiatief. Na een boeiend dispuut
tussen koor en dirigent droeg JP het dirigentenstokje over aan
Wim Duin.
Het
dorp is ook inspiratiebron van zijn columns in dorpskrant de
Jutter die hij schrijft onder het veelzeggende pseudoniem Opjutter.
O, ja. Alie van de Staatscourant woont in Wijk aan Zee.
De productieman
Wie luistert naar Jan-Paul van der Meij hoort echoos uit de rijke
geschiedenis van de popmuziek. Zijn meeste liedjes hebben de
beproefde popstructuur. Introotje, coupletje, referientje, brug.
En daarop allerlei variaties. Je hoort ook allerlei soundjes.
Beach Boys, Beatles, Jeff Lynne, Tom Petty, Dean Martin, Jerry
Lee Lewis. Maar vooral veel eigen ideeÎn, die getuigen
van creativiteit en lef om te experimenteren. In zijn thuisstudio
Jongensstad namen inmiddels talloze bandjes op. Hoewel Jan-Paul
dan het liefst live opneemt, zijn er ook voorbeelden dat zijn
bemoeienis een toegevoegde waarde was aan het eindresultaat.
Erg fraai voorbeeld is de cd Hurryman van Rob van der Plas. Maar
JP legde ook Dockside, Bob Fosko, Armand, Egon Kracht en anderen
vast op een wijze zoals ze nog niet eerder klonken. En allemaal
zagen ze wel eens de radeloos aan snoertjes en stekkertjes wriemelende
thuiswerker die verzuchtte: Hoe kan dat nou? Dat heb ik nou nog
nooit gehad. Maar geef hem een kwartiertje en alles werkt weer.
De coverman
Van der Meij is een muziekliefhebber. En hij vindt heel veel
mooi. Soms zit dat in de weg, maar als geen ander kan hij in
een liedje kruipen en het laten klinken alsof het van hem is.
Er zijn prachtige voorbeelden. Down the Wire van Neil Young,
Lady Grinning Soul van David Bowie, Gypsy Eyes van Jimi Hendrix,
Help Miranda van Brian Wilson, Fly into the sun van Lou Reed,
Monument van McGuinnes Flint. Ze schreeuwen om de covercompilatie
" Jan-Paul doet het anders".
De hondenman
Piet Hendriks was de wolvenman. Jan-Paul is de hondenman. Op
heel wat demootjes is een hond te horen. En net als Cat Stevens,
Dan Baird, Freebo en vele anderen zong Jan-Paul over de viervoeter.
In dit geval ging het om Paco.
De instrumentenman
Is ie nou gitarist of pianist? Van der Meij houdt van een mooie
akoestische en een sprankelende elektrische. Als de snaren maar
verkeerd om zitten, want zo heeft ie het geleerd. Maar de piano
is ook niet weg te denken. Het was 1979. Straight speelde in
Alpha, Beverwijk. Jan-Paul, die zich in die periode erg identificeerde
met zijn held Jerry Lee Lewis, stond beneden aan de trap met
een loodzware akoestische piano. En keek veelbetekenend omhoog.
Zijn bandleden hebben hem verwenst. Pas later waren er elektrische
varianten die zijn goedkeuring weg konden dragen. Jan-Paul componeert
doorgaans op gitaar, soms op toetsen. Hij kan zich ook aardig
redden op bas en drums.
De familieman
De Drie Gebroeders. Dat staat te lezen op de gevel van Jan-Pauls
ouderlijk huis in Wijk aan Zee. Hij is de oudste van drie muzikale
broers. Ook Marc en Jos van der Meij duiken regelmatig in allerlei
bandjes op. Marc is een folkie en Jos een rocker. Jan-Paul legde
zijn inmiddels overleden vader vast als zanger van het Odulphuskoor
en zijn moeder Margaretha is te horen met een gedicht op de cd
Laat de kust met rust.
|
|
|