De biografie

De avonturen

De actie CD's

De pers

De golden years

De interviews

De lawaaizone

De opjutter

Home

De Paco  

Jan-Paul nam zijn hond Paco bijna overal mee naar toe.
Het beest was jarenlang een opvallende verschijning in muziekkringen.
Maakte vrienden en vijanden.
Hij wist zichzelf  altijd feilloos in het centrum van de aandacht te plaatsen. 
Was te zijn op CD hoezenhaalde  regelmatig de media  en wordt bezongen 
door zijn baas in het nummer: KOP OP.
    
Paco doet een dutje in de studio.
 

 

HAPGRAGE PACO GEEN FAN VAN JAAP DEKKER

Boogie-woogie pianist Jaap Dekker denkt met gemengde gevoelens terug aan een concert, dat hij onlangs gaf in café De Zon in Wijk aan Zee, zo schrijft de redactie van het familie-weekblad Privé in een recente uitgave.
Dekker werd achter de toetsen in de jas gehapt door de viervoeter Paco, de huisgenoot van de badplaatselijke toetsenist Jan-Paul van der Meij. Dekker vertelt aan privé:
"Komt er opeens een, overigens erg aardige, jonge vent, Jan-Paul van der Meij, die Good Golly Miss Molly inzet. Het publiek was meteen laaiend enthousiast! Daar moet ik overheen, dacht ik. Maar eenmaal aan de piano gezeten word ik opeens in mijn handen gebeten door een klein hondje. Het dier begint als een razende aan mijn jasje te trekken en te blaffen. Van wie was dat hondje, zul je je afvragen. Juist, ja, van Jan-Paul van der Meij. De viervoeter wilde dat zijn baasje alle eer zou krijgen en nog terecht ook!"
De lezing van het weekblad wordt goeddeels onderschreven door de muzikale
hondenbezitter zelf. Van der Meij is het echter niet eens met de toevoeging dat het hier een 'boogie woogie kampioenschap' betrof.Jan-Paul :"Nee, het was gewoon een concert van Dekker. Hij speelde een beetje van die trage jazz. Ik werd naar voren geduwd door een kennis en mocht van Dekker een paar nummers spelen."
Dat de viervoeter Paco vervolgens zijn opponent achter de toetsen wellustig bij de kladden namm was volgens Van der Meij niet voorzien. Wellicht dat de huiskameraad was aangespoord door de speelstijl van zijn baas, die hevig hakkend op de toetsen zijn vingers had opengelegd. Jan-Paul: "Jaap Dekker vond dat niet zo leuk. Hij moest het bloed met een doekje van de toetsen poetsen."
Voor de trouwe fans van Van der Meij is Paco overigens geen onbekende. Op de eerste langspeelplaat van de Wijk aan Zeeër siert Paco de hoes, terwijl het spontane geblaf ook op eerder uitgebrachte cassettes te beluisteren is.

 
 

PACO EN OPEL KADETTJES
Muzikant Wout Folmer herinnert zich Paco

In het jaar 1988 vormden wij; J.P. Burt van der meij en ondergetekende een z.g. "schnabbel"-trio. Het was een leuk, overzichtelijk, overal te plaatsen lol-bandje. We speelden dan ook zéér regelmatig.

Het aardige van dit bandje was dat het zodanig georganiseerd was dat we nauwelijks onkosten hadden. De gehele band plus benodigde apparatuur en Paco pasten dan ook in twee Opel kadettjes van het onverwoestbare C-type. Het waren dan wél z.g. "caravan" uitvoeringen, overigens weer zo'n typisch Duitse term voor "station car".
J.P. was in het bezit van een mosterdgeel modelletje uit het bouwjaar 1977 en ik was de gelukkige bezitter van een '78-metallic groen model-met­sportstreepje.Het bandje was overigens helemaal het toonbeeld van "rendements-maximalisatie"; Geoefend werd er nooit en nieuw repertoire werd direct op de bühne ingestudeerd. Nee, dit was een zeer economisch orkestje.

 

 

Wout Folmer on stage met het podiumdier.

Voor Paco waren het ook altijd gezellige avonden en het beest profiteerde mee van de vele voordelen die het muzikantenbestaan met zich meebracht. Laat naar bed en lekkere hapjes bij de betere "klussen".
Het verschijnsel Opel Kadett was echter een van de mysteries die Paco's toch schrandere brein waarschijnlijk nooit heeft kunnen doorgronden:
Na afloop van een avondje spelen werd burt als enige niet-autobezitter altijd als eerste thuis gebracht. Omdat zijn drumstel over ons beider auto'tjes verdeeld was reden we gezamenlijk naar Burt's woning aan de Kruisweg in Beverwijk.
Op één zo'n avond dat we dit enigszins routinematige onderdeel van ons muzikantenleven afwerkten, heb ik het volgende met wijlen Paco meegemaakt:

Toen mijn autootje als eerste van Burt's drumspulletjes was verlost besloot ik mijn collega muzikanten een goede nacht-en-tot-volgend-weekend te wensen, stapte in, startte en reed rustig weg.
Het was al laat en ik was een beetje moe, dus niet te hard maar. Daar ik een goede rij-opleiding heb genoten ben ik een braaf "spiegelende"chaufeur; ik kijk regelmatig in mijn achteruitkijkspiegeld.
Ik was dan ok hoogst verbaasd toen ik twee straten verder een druk achter mijn auto aanrennende Paco in mijn binnenspiegel ontwaardde. Het goede beest had mijn vertrek voor dat van Jan-Paul aangezien en moet gedacht hebben dat zijn baasje zonder hem naar huis vertrokken was. En dit terwijl J.P. en Burt gewoon nog bij Burt's huis aan het uitladen waren.
Ik ben onmiddellijk gestopt, heb een ietwat verwarde Paco in de auto laten springen en meteen naar J.P. en Burt terug gebracht.
Pacootje moet toen wel heel erg in de war geweest zijn. Of zou het toch waar zijn dat honden kleurenblind zijn?
Voor mij is dit in ieder geval een dierbare herinnering aan een bijzondere hond.

Wout Folmer december 1992

Jan-Paul schreef een lied over hond Paco. Klik op KOP OP om de tekst te lezen.

 

 

 
 

PACO op TV!

Van onze verslaggeverMichèl Vermeer Dagblad Kennemerland zomer1992
WIJK AAN ZEE/ AALSMEER

Even leek het erop alsof niet Jan-Paul van der Meij was uitgenodigd voor een televisieoptreden, maar Paco. De trouwe viervoetige metgezel van de Wijk aan Zeese zanger. Een dier dat inmiddels op weg is naar zijn eigen sterstatus in de wereld van televisie, popmuziek en vooral glamour. Het idee was aardig: Paco zou tijdens de opnamen op de vleugel van Van der Meij plaatsnemen. Iedereen in de studio van Joop van der Ende vond het een aardig idee. Maar Paco hield er een andere mening op na

Van der Meij was door de programmamakers van RTL uitgenodigd om zijn onlangs uitgebrachte single 'Help Miranda' te promoten in het programma Hitbingo.
Samen met mede muzikanten Paul Bruijn, Paul Freid, Leo en Marco Nijman werd daarom koers gezet naar Aalsmeer. Naar de amusementsfabriek van Joop van der Ende.
Deplek waar ogenschijnlijk geen lelijke werknemers in dienst zijn en de bekende Nederlanders je aan alle kanten tegemoet stralen. Is het niet middels een grote kleurenfoto aan de muur, dan wel in levenden lijve. Zo loopt Ursul de Geer deze dag in de kantine rond, is Carolien Tensen bij de schmink aanwezig, bekijkt Pim Jacobs de opnamen vanaf de tribune en wekt Renë Shuman de indruk dat hij tien dubbelgangers heeft meegenomen. De man duikt werkelijk overal in het pand op.
Het is voor Van der Meij, na Nederland muziekland het tweede televisie optreden met 'Help Miranda.' De sfeer is ontspannen en dus wordt er gedold tijdens en voor de opnamen. Bijvoorbeeld met bassist Marco Nijman, de benjamin van het stel. "We hebben hem express meegenomen", grapt Van der Meij. "Marco doet het goed bij de kijkende moeders als ideale schoonzoon en hij moet voor jonge meisjes een nieuw sexsymbool kunnen worden."

Truc
Toch lopen de opnamen niet zoals gepland. De planning loopt dan ook fors uit. Tussen twee en drie opnemen wordt al snel tussen twee en vier uur.
Eén van de oorzaken is de truc met de hond. Het lijkt de Hitbingo-ploeg wel aardig om opnamen te maken met Van der meij achter en Paco òp de sierlijke witte vleugel. Maar Paco heeft weinig zin. Valt ook niet over te halen met rap uit de kantine gehaalde plakjes worst en gromt vervaarlijk tegen produktiemedewerkers die (nog) niet op de hoogte zijn van de wisselende buien van het beest.
Na een half uur geaaid en verlegd te worden, grommen en van zich afbijten vindt Paco
uiteindelijk zijn stek achter de pianokruk van Van der Meij. Daar valt hij, ondanks alle drukte op de studiovloer, in slaap.


"Jongens, nemen jullie hem niet te veel in beeld" waarschuwt van der Meij. "Anders
krijgt hij kapsones. Loopt hij op straat andere honden voorbij en doet hij net of hij ze niet kent. Hij staat nu nog met vier poten op de grond en dat willen we zo houden."
Op de tribune verzucht ondertussen een tv-deskundige over het oponthoud: "Je moet
ook nooit iets doen in een programma met kinderen, beesten of bobo's. Die doen tijdens de opnamen nooit wat je wilt of gepland hebt."
Telefoonnummer

Hoewel de band een hele middag heeft uitgetrokken voor de opnamen, weet eigenlijk niemand precies wat er met het resultaat gaat gebeuren.Eén van de tientallen medewerkers legt het uit:"Er worden in hitbingo drie liedjes getoond. Deze drie tips duren zo'n anderhalve minuut. Daarna zijn deze tips nog eens dagelijks dertig seconden te zien in een kort blokje. Ieder liedje heeft een eigen telefoonnummer en het nummer dat de meeste telefoontjes krijgt van het kijkerspubliek, wordt de week erna in zijn geheel vertoond."
Bij de programmamedewerkers, die het refrein doorlopend in de studio meezingen, fluiten of neuriën , maakt Van der Meij een goede kans om al deze week mee te dingen naar de gunst van het publiek. "Hij staat hoog in de tipparade ", is de verklaring. 's Avonds blijkt het voorgevoel juist. En dat terwijl er toch behoorlijke concurrentie was. Want van der Meij is deze dag één van de zeven artiesten die voor de camera's staan. Net zoals Piet Veerman, René Shuman (daar is ie weer), de onbekende acts de kast en Batida en de t amelijk onbekende zanger Michael Robinson. Die behalve met zijn liedjes ook de aandacht trekt met zijn twee achtergrondzangeressen. Zangeressen die, niet geheel onveracht, buiten het gezicht van de camera opmerkelijk goed kunnen opschieten met 'sekssymbool' Marco Nijman.
Hannie
Maar de zwaarste concurrentie wordt verwacht, al dan niet serieus, van de dame die 's ochtends vroeg het spits afbeet. Zangeres Hannie met haar aankomende hit 'mijn kijkdoos'.
De titel blijkt aanleiding voor veel jolijt. "Het is net of hannie zich steeds meer bloot durft te geven", wordt er gesuggereerd. Volgende week, nadat de telefoontjes zijn geteld, is duidelijk waar het Nederlandse volk op zit te wachten"de kijkdoos van Hannie of Jan-Paul van der Meij's Miranda.
 

 
 

 

PACO IS NIET MEER

Noordhollands Dagblad over Jan-Paul's hondje Paco.
December 1992

Paco is niet meer. De hond die zich zeker in bepaalde kringen een bekendheid mocht noemen is in de nacht van dinsdag op woensdag overleden. In de armen van zijn baasje. Degenen die de viervoeter in kwestie kennen, weten ook direct wie zijn baasje is en begrijpen dat dit baasje diepbedroefd is. Voor degenen die de hond niet kennen: Paco is de kameraad van Jan-Paul van der Meij, muzikant te Wijk aan Zee. Het is niet onze gewoonte om over het overlijden van dieren te berichten. Integendeel zelfs. Maar in dit geval is een uitzondering te billijken.
Paco was een volbloed vuilnisbak. De hond werd 11.5 jaar en verbleef de meeste van die jaren in direct gezelschap van Jan-Paul . Die nam de hond werkelijk overal mee naar toe. Het dier zeeg aan de voeten van zijn zingende kameraad neer.
Ook op het podium, óók vlak voor speakers waar heel wat lawaai uit kwam. Het publiek klapte, Paco blafte. Vergelijk het maar met het 'His Masters Voice-hondje'.
De hond had een feilloos, benijdenswaardig gevoel om zich in het midden van de belangstelling te plaatsen. En te laten plaatsen. Zijn beeltenis staat op de hoezen van de meeste geluidsdragers van de zanger. Oók op het hoesje van de nieuwste cd-single van Jan-Paul , die morgen in Wijk aan Zee wordt gedoopt. Velen zullen zich afvragen waarom Paco er niet bij is.
Paco beleefde in de afgelopen zomer een publicitair hoogtepunt. Het dier zat op de vleugel waarachter Jan-Paul zijn hit 'Help Miranda' wegspeelde. Het tafereeltje kwam via het programma Hitbingo in miljoenen huiskamers.
Het huisdier trad in vele zalen en zaaltjes in Nederland op. De viervoeter in de voetsporen van Jan-Paul was een vertrouwde verschijning in rock 'n roll-kringen. Ook de vele muzikanten die in de studio van Jan-Paul opnamen, kennen het dier zijn luchtjes en zijn sporadisch happen.
Toch had de hond geen vijanden, maar louter vrienden. In de afgelopen maanden werd Paco snel ouder, was sneller prikkelbaar en leek last van een keelontsteking te hebben. Het bleek ernstiger te zijn.
Het dier was voor hondenbegrippen bejaard. En had gezien zijn staat van dienst recht op rust. Met zijn overlijden verdwijnt een karakteristiek beeld van de Nederlandse podia en uit het Wijk aan Zeese straatbeeld. Het einde van een rock & roll hond, die vast en zeker door één muzikant bezongen gaat worden. Juist, door 'die' zanger van 'die' hond.

Jan-Paul schreef inderdaad een lied over hond Paco. Klik op KOP OP om de tekst te lezen.