De
biografie
De
actie CD's
De
avonturen
De
golden years
De
interviews
De
lawaaizone
De
opjutter
De paco
Home
|
De pers |
 |
|
> De thuiswerker > Kilmop
> Lou Reed over JP > JP zoekt een mooie rijke vrouw
> Niks voor jou? > Over
21 > JP overtroeft
Beach Boys >
Intiem
concert JP in ruïne
> Zo geil > JP
houdt van handbalbillen >
JP
en het grenzeloze lied |
|
Artikel van Jan Rot in
" Oor" , uit 1987
over Jan-Paul's tweede
album: I know the spot.
|
DE
THUISWERKER
JAN-PAUL VAN DER MEIJ liet
onlangs voor de tweedekeer een grammofoonplaat persen van thuisgemaakte
banden. Na tien maanden hard werken aan liedjes en opnamen, regelen
van het benodigde geld en ontwerpen van hoes en dergelijke, beschikte
hij over een doos met vijfhonderd exemplaren van een plaat getiteld
I Know The Spot.
Nu moest hij ze nog zien kwijt te raken.Hij belde twee regionale
kranten, stuurde een exemplaar naar VPRO's Wilde Wereld, verblijdde
de redacties van Penthouse en Playboy met een plaat in de hoop
dat ze zouden vallen voor de wat seksistische hoes. Ook OOR viel
binnen zijn promotiecampagne, maar wie en hoe? Uit het colofon
viste hij mijn naam, uit het telefoonboek mijn adres. De link
'' collega-songsmid tegen de bierkaai' leek hem de juiste ingang.
Zodoende kreeg ik een elpee thuisbezorgd.
En ja, ik vind hem geestig. Een verzameling met liefde en geduld
gemaakte liedjes, die ook zo beluisterd dient te worden , en
waarbij de twee in het Nederlands gezongen werkjes werkelijk
opvallen: de potentiële kraker Sylvia (ben jij al
aan de pilvia, wil jij met mij van bilvia of nee) en het rap
rijmend relaas Hit in Holland, waarmee JP van der Meij
me zelfs zo nieuwsgierig kreeg dat ik hem ging opzoeken. Al was
het alleen maar om zijn 'Studio Jongensstad'te zien, een 8-sporen
rukhok in de vervallen zomerkerk van Wijk aan Zee.
Ik zit hier op m'n zolder met wat
elektronica
'n gitaar en een computer een harmonica
hier maak ik dus m'n liedjes over hoe het met me gaat
met de hulp van sponsors zet ik ze op de plaat
'k doe bijna alles in m'n eentje
ben m'n eigen producent
speel bijna alles zelf heb geen vaste band
niemand zit te knoeien aan 't origineel idee
't is wel heel kleinschalig maar ik ben ermee tevree
(uit: HIT IN HOLLAND)
Mijn belangrijkste vraag luidt:
is er een plaats in de pop voor Jan-Paul van der meij en hoe
ziet die er uit volgens hemzelf?
We treffen de maestro in een zwaarmoedige bui. Zijn verkering
loopt niet, de konijnen zijn 's nachts doodgebeten, hij heeft
last van aambeien en de belasting heeft zijn huis leeggeroofd.
Bovendien zijn er pas vijftig exemplaren van zijn nieuwe plaat
verkocht, en dat is bij lange na niet het streefgetal van vierhonderd.
'De vorige deed er driehonderd; deze is beter en ziet er beter
uit, dus dacht ik, honderd meer moet kunnen.
Ik had wat stukjes geregeld in de streekbladen en uitgerekend"als
drie promille van de 120.000 lezers mijn plaat zou kopen, dan
was ik er. Maar zo werkt dat kennelijk niet.
Noui, ik heb van die vorige, Over twenty-one, de meeste
op de zomerbraderie in Beverwijk verkocht, spelend met zo'n stapeltje
naast me, dus dat komt nog. Vroeger maakte ik cassettes inn een
oplage van 50, 60, stouwde er mijn zakken mee vol en ging de
kroegen af. Toen zei iedereen: waarom maak je geen plaat?
'Daarvoor heb ik sponsors gezocht. Dat is voor de tweede keer
gelukt. Allerlei zaken steunen mij voor vijfhonderd gulden. Mocht
de plaat uit de kosten komen, dan krijgen ze de helft van het
geld terug. De meesten snappen wel dat het er nooit uitkomt,
vinden het gewoon leuk. De drukkerij deed gratis de lay-out,
het inkleuren, het binnenvel, terwijl ik alleen maar was binnengestapt
met: zouden jullie er iets voor voelen om
'natuurlijk wil ik dat zoveel mogelijk mensen mijn liedjes horen,
net als ieder ander. Maar ik weet gewoon niet hoe ik te werk
moet gaan. Verspreiden via een grote independent, zeg jij nou.Maar
ik weet zo geen independent op te noemen bijvoorbeeld.
Voor die kleine labels ben ik toch te netjes, gewone liedjes
passen niet in die undergroundsfeer. En de Top Vertig. Ik moet
zelf alles regelen, maar ken de kanalen niet. Dus blijft het
hier in de IJmond liggen.'
Maar gisteravond had ik een onaangename
droom
Ik was geen muzikant meer maar een ijdel econoom
'n man met een sigaar biedt mij een platencontract aan
ik teken want vanaf nu zal alles beter gaan
ik ga eerst naar de studio dan naar
de fotograaf
de sportschool de zonnebank er wordt aan me geschaafd
en als ik glad genoeg ben wordt m'n plaatje uitgebracht
m'n goede smaak heb ik aan de commercie doorverpacht
(uit: HIT IN HOLLAND)
'Zelf heb ik geen ervaring
met Hilversum. Ik ken het uit de verhalen van mijn bassist, die
ook in One Fine Day speelt, zo'n teenybopperbandje. Als je dat
toch ziet, die overgang tussen liedjes maken en spelen voor de
lol naar muziek met zakelijke belangen. Succes is vergif, ze
doen er alles voor, praten alles goed. Vind ik vreselijk, zou
ik niet kunnen.'
Jan-Paul is geboren op 6 maart 1958 in Wijk aan Zee, genoot een
Roomse opvoeding, kende een totaal mislukte puberteit 'heel ongelukkig'
en speelt sinds jaar en dag in bandjes, combootjes en alleen.
Haalde de oor popencyclopedie als tijdelijk pianist van de Bintangs.
Grote dwarsbomer in eventuele carrièreplannen is zijn
fobie om buiten de grenzen van de gemeente Beverwijk te geraken.
'Heel lastig,, ja. Misschien plakt de klei te erg. Ik ben een
soort kat die aan zijn omgeving hecht. Mijn gedachten dwalen
zo onwijs alle kanten uit dat ik loop te zweven, en als dat niet
in de vertrouwde omgeving is, dan begin ik te flippen en loopt
het helemaal mis. Pillen helpen niet. Nooit op vakantie. Zelfs
op en neer Amsterdam valt zwar. Hoewel ik aotorijden heerlijk
vind.'
Van Wijk aan Zee naar Beverwijk en vice versa, zo wordt je natuurlijk
nooit een mega-ster
'Ik dacht aan een videoclip opgenomen in de schuur, dan kunnen
ze me tot in Nieuw-Zeeland te zien krijgen. Nee, ik pas mijn
ambities aan de omstandigheden aan. Wil gewoon elk jaar zo'n
plaat maken, als een soort onvolledig dagboek. Iedere zeven jaar
is een mens totaal vernieuwd door het afbreken en opbouwen van
de cellen. Als is dan zo'n plaat draai van voor die tijd, krijg
ik een zomerhit-effect van mijn eigen liedjes.'
JAN ROT 1987
|
|
Over het ontstaan
van de CD: KLIMOP"
die ze in '98 maakten
Bericht uit het Noordhollands Dagblad |
KLIMOP
JAN-PAUL VAN DER MEIJ EN PAUL FREID
De klimop is een bijzondere plant. Een die fijn en kwetsbaar
lijkt maar die toch haar naam dankt aan de onverwoestbaarheid
waarmee ze de allerhoogste muren beklimt. Dezelfde naam draagt
de nieuwe CD van Paul Freid en Jan-Paul van der Meij. Een van
de rode draden die door de muziek loopt zijn immers de tegenslagen
die ieder mens moet maken en de kracht die nodig is om weer uit
de put te klimmen.
De Wijk aan Zeese muzikanten hebben op 'Klimop'hun krachten gebundeld.
Voor buitenstaanders lijkt het een unieke combinatie, twee- voor
IJmondse begrippen top-muzikanten die ruim een jaar lang samen
nummers schrijven , componeren en uitvoeren. Maar zo uniek is
de combinatie Freid/van der Meij niet. Het tweetal werkt al jaren
samen, vertelt Freid. "Ik ken jan-Paul al van jongs af aan.
We zaten op de zelfde basisschool."
Het tweetal heeft elkaar na die basisschool nimmer uit het oog
verloren. Freid zong mee op het eerste plaatje dat Van der Meij
uitbracht en ook op de succes-singles van de laatste is hij te
horen, zoals 'Help Miranda'. Ze speelden samen in bandjes en
na al die jaren hebben ze 'aan een half woord genoeg'. En Freid
voegt daaraan toe: "Als we op het podium staan dan hoor
ik aan zijn stem welke buiging hij gaat maken."
Ondersteunen
Toch prijkt nu voor het eerst ook de naam van Freid op de cover.
"We wilden een keer echt iets met zijn tweeën doen",
legt hij uit. "Elkaar nog meer ondersteunen, tekstueel en
muzikaal." De verdeling op deze CD is dan meer dan anders
fifty/fifty. Zo schreven ze samen alle liedjes. Van der Meij:
Meestal kwam een van ons met een idee, dat we samen uit gingen
werken. En toen alle nummers waren opgenomen, hebben we de beste
uitgekozen."
De titel 'Klimop'staat in het bijzonder voor de hechte band tussen
de twee muzikanten. Van der Meij maakte vorig jaar een nare tijd
door. "Ik zat in een dip", vertelt hij. "En Paul
was een van de mensen die mij er weer bovenop hielpen. Sommige
liedjes gaan daarover. Zoals 'De man met de hamer', oorspronkelijk
een term uit de wielersport. Die kom je tegen als je teveel van
jezelf vraagt, teveel hooi op je vork neemt totdat je helemaal
stuk zit. Gelukkig zijn er dan mensen om je heen die je er bovenop
helpen."
Opvallend is dat de twee liedjes die het meest duidelijk over
die periode jandelen eigenlijk gecamoufleerd worden. 'De man
met de hamer' wordt gezongen door Bob Fosko, een vriend van Van
der Meij. Een ander nummer'Alleen', zingt hij wel zelf, maar
zijn stem is technisch zo verdraaid dat hij veel hoger klinkt.
Volgens Van der Meij heeft dat niets te maken met het verbergen
van emoties. "Ik vind het wel een leuk effect, zo'n indringende
tekst die gezongen wordt door een kinderstemmetje. Dat geeft
een goede balans." Maar het is lang niet allemaal droefenis
op de CD. Er staan veel luchtige nummers op. Zoals 'Alie van
de Staatscourant', gebaseerd op een echt bestaand persoon. Die
vrouw woont in Wijk aan Zee", vertelt Van der Meij. "Ze
zit tot 's avonds laat te genieten in Sonnevanck, maar moet de
volgende ochtend heel vroeg op. Dan gaat ze met de trein naar
Den Haag, omdat ze bij de Staatscourant werkt. Ze neemt altijd
een kussentje mee om in de trein verder te slapen."
'Klimop'is dus een nogal gevarieerde CD. Met Engels- en Nederlandstalige
liedjes in uiteenlopende stijlen, van soft tot keiharde beat.
Freid: "Je kunt ons nergens indelen, wij houden ook niet
zo van hokjes en wilden dan ook geen CD maken volgens een bepaalde
formule." Van der Meij: Op deze CD vieren we de popmuziek.
In mijn stamkroeg zei iemand tegen mij dat de CD toch precies
in deze tijd past. Mensen werden steeds meer onderverdeeld in
doelgroepen, die op een gegeven moment zo klein waren dat ze
zijn verdwenen. Deze CD is ook niet voor een bepaalde doelgroep."
Met deze CD houdt de samenwerking tussen beiden niet op. Ze werken
al aan een volgend project, een schijfje met liedjes over dorpen,
waaraan veel andere muzikanten meewerken. Aanleiding voor dit
project is de verkiezing van Wijk aan Zee tot cultureel dorp
van Europa. Die CD verschijnt waarschijnlijk in februari. Een
voorproefje staat al op 'Klimop' in de vorm van het lied 'Little
Village', dat ook al op internet is te beluisteren op de website
van 'Cultural village Wijk aan Zee'. |
|
1989 NHD |
LOU
REED over JAN-PAULVAN DER MEIJ
Muzikant Jan-Paul van der Meij
uit Wijk aan Zee is de winnaar geworden van de Lou Reed-contest.
Aan deze door de VPRO georganiseerde wedstrijd namen zo'n honderdtien
muzikanten mee. Gisteren maakte Lou Reed tijdens de uitzending
van het radioprogramma Nozems-a-Go-GO zelf de winnaar bekend.
Tweede werd Jack of Hearts. Een eervolle vermelding kreeg Heemskerker
Wim Duin die bij de beste tien hoorde. Hij heeft overigens zijn
bijdrage aan de contest in de studio van Van der Meij opgenomen.
In de contest 'Do it with Lou' ging het erom wie op de meest
originele wijze een cover kon maken van nummers van Lou Reed
of van zijn vroegere band Velvet Underground. Van der Meij vertolkte
het nummer Fly into the sun.
In een op de band ingesproken commentaar - de wereldberoemde
zanger was zelf niet in de studio aanwezig- zei Lou Reed dat
het moeilijk was om te kiezen tussen de bijdrage van Van der
Meij of die van de formatie Jack of Hearts. De zanger vond vooral
de helderheid van de cover van Jan-Paul van der Meij doorslaggevend.
Van der Meij krijgt een trofee en een gesigneerde cd. Bovendien
mag hij volgende week live optreden in hetzelfde radioprogramma
van de VPRO.
|
|
HITKRANT 1994
door Irene Linders |
Jan-Paul
van der Meij zoekt een mooie rijke vrouw
'HET LEVEN IS MOEILIJK'
Jan-Paul van der Meij zit, zo
zegt hij het zelf, eigenlijk helemaal niet in het vak! Hij ziet
zichzelf als een vreemde eend in de bijt en geen enkele platenmaatschappij
wil hem hebben. Daarom moet hij keer op keer zijn spaarpot omkeren
en een krantenwijkje nemen om zijn eigen plaatjes te bekostigen.
Vandaar dat deze verstokte vrijgezel nu naarstig op zoek is naar
Een mooie rijke vrouw om zijn carrière te sponsoren.
Hitkrant hielp Jan-Paul bij zijn speurtocht naar het meisje
van zijn dromen.

Niets is Jan-Paul te dol. Omwille
van de publiciteit stapt hij zelfs bij onze fotograaf in bad
om zich eens lekker te laten verwennen door twee mooie rijke
vrouwen.
Wat een man allemaal niet over
heeft voor zijn vak!
'Ach', zegt Jan-Paul. 'Ik hoop dat het water lekker warm is en
blijft. Ik wil sowieso wel met die meiden in bad en heb ik liever
dat die fotograaf straks weggaat. Dit is geen moeilijke opgave,
lijkt me.'
Hoe is het idee voor Mooie rijke vrouw ontstaan?
Het begon eigenlijk met Een mooie rijke vent.Ik heb het
liedje eigenlijk geschreven voor een ex-vriendin van me. Want
ja, die meiden lopen zomaar weg tegenwoordig, je word er gek
van. Ik dacht: jij zoekt een mooie rijke vent. Als ik niet goed
genoeg ben voor jou,wie is er dan in godsnaam wél goed
genoeg? Ze zoeken soms een soort ridder op het witte paard.Je
wordt gek van die meiden, hoe nonchalanter je met ze om gaat,
hoe gekker ze op jou worden en als je een keer echt van iemand
houdt dan lopen ze weg! Daar baal ik van als een stekker.
Je hebt je eigen mooie rijke vrouw nog niet gevonden?
Nou, ik kwam toevallig van de week in een heel klein steegje
in Amsterdam een mooie rijke vrouw, een mooi rijk meisje was
het zelfs, tegen.Ik zeg tegen d'r: 'jou heb ik gezocht, ik heb
je bezongen. Ga met me mee, ik zie het wel zitten. Toen zegt
ze: 'het spijt me, ik heb al een vriend'. Ik zeg' Dat is jammer.'
Ze was trouwens toch veel te jong, ze was pas 17. Ze zei nog
wel heel troostend: 'Ja mijn vorige vriend was 38.' Dan krijg
je toch weer hoop, weet je. Het leven is moeilijk.'
Nou ben ik heel benieuwd naar jouw top 10 van mooie rijke vrouwen.
Filmsterren?
Dat is niet mogelijk, want ik ga nooit naar de film.
Je hebt ook nog koningshuizen en fotomodellen en
Ik val niet zo op blauw bloed. En ik zou niet één
fotomodel kunnen noemen. Ik ken er niet één. Da's
heel raar misschien. Dat komt omdat ik me bewust een beetje afzijdig
hou van de media. Dat zou je niet zeggen van iemand die zo graag
in de Hitkrant staat, maar dat blad wordt toch door ontzettend
veel mensen gelezen. Ik lees één keer per week
het plaatselijke Sufferdje bij ons en mijn tv staat al ik weet
niet hoe lang in een hoek werkeloos te wezen. Dus filmsterren,
glitter en glamour, nee ik volg dat niet zo. Ik zoek een mooie
rijke vrouw zonder problemen, nu moet ik er 10 opnoemen. Wees
nou eens even reëel, ik weet er niet eens één.
Daarom zoek ik er ook een. Het is natuurlijk meer een metafoor
voor iets dat niet bestaat, een utopie.
Geef me nog een half uurtje ik denk na, ik denk na. Heb je nog
lekkere omroepsters tegenwoordig? Verdient dat nog een beetje?
Misschien moeten we het in een andere sector zoeken. Ja, ik zie
er wel eens een en dan denk ik: ach laat ook maar zitten. Ben
ik zo duidelijk genoeg?
Dus eigenlijk wil je helemaal geen mooie rijke vrouw?
Ik denk dat het het mooiste is als je blijft dromen. Eerlijk
gezegd bevalt het vrijgezellen leventje me wel heel goed. Nooit
discussies, je eet wat je wilt, je eet wanneer je wilt, je doet
maar, je leeft als een beest, echt. Af en toe maak ik een lekker
soepie voor mezelf, ongebonden vrijgezellen soep noem
ik dat dan. En dat smaakt inderdaad het beste als het alleen
gegeten wordt. Dan moet je ook op de g rond gaan liggen steunend
op één elleboog, weet je wel. Gewoon uit de pan,
tegen alle etiquette in.
Hebben die mooie rijke vrouwen zich overigens al spontaan aangemeld?
Dat is heel, heel droevig, dit is een heel serieus hoofdstuk,
want we hadden twee maanden geleden alweer, een optreden bij
Henk Westbroek in Denk aan Henk op radio 3. Daar mochten we dan
een paar liedjes spelen waaronder de single Mooie Rijke Vrouw.
Ze hebben telefoonlijnen opengegooid een postbusnummer genoemd,
je kon dus gewoon reageren. Nou, in heel Nederland bleek er dus
niemand te zijn die dacht: Nou die jongen is muzikaal, hij zegt
dat ie lekker kan zoenen, maakt een lekker soepje, dat lijkt
me wel wat. Nee, echt niet één reactie.
We kunnen nog wel een oproep voor je plaatsen in de Hitkrant?
Ja, je kan het proberen, maar ik geef je niet veel kans. Je moet
het niet forceren natuurlijk. Ik denk dat ik nog maar even vrijgezel
blijf en dan zien we wel wat er zich voordoet. Ik zing ook:'Ze
zal wel komen, maar dan in je dromen. Ach, ik zie zoveel ongelukkig
getrouwde mensen om me heen, daar kan je je echt prima aan optrekken.
Een beetje negatief is dat eigenlijk, maar ja, het is niet anders.'
Ben je altijd vrijgezel geweest?
Ik heb een tijdje samengewoond met een verpleegster, dat was
heel leuk. Ze zorgde ook echt heel goed voor me en ik zorgde
ook goed voor haar. Maar ja, ze is hem dus gesmeerd, zo gaat
dat. Dus voorlopig houd ik het op een hond. Ze heet Ranja en
is twee.
Wat wordt nu je volgende single?
Ik heb toevallig nu al een hele leuke reactie op een liedje,
dat is voor mijn gevoel al een hit. Ja, dat geloven ze dan weer
niet als je dat zegt, maar het voelt gewoon zo. Het gaat over
een vrouw die werkt bij de Staatscourant. Alie Blokhuis. Ik ken
haar wel een beetje, want ze zit in m'n stamcafé. Ze heeft
het bandje van me gekrege, heeft het op haar wekt laten horen
en die mensen vinden het helemaal te gek. Die vinden het écht
leuk. Zij en haar vriend vonden het zó leuk dat ze me
een etentje hebben aangeboden. Ik heb gisteren heerlijk gegeten.
Ongebonden vrijgezellensoep?
Nee, dat was schartong in zalmmousse, en ijs toe. Kijk, dat is
dan een hit, weet je wel.
Jij laat je inspireren door mensen die je tegenkomt?
Ja, dan kijk je eens om je heen en dan zie je zoveel maffe dingen,
zoveel leuke mensen en sommige inspireren mij dan. Het is een
soort snelportretje van iemand.
Maar wat wordt nu je volgende hit? Is-ie al opgenomen?
Irene van de Hitkrant ,dat lijkt me ook wel een goeie.
En als het nou echt helemaal niets wordt met mijn carrière
weet je wat ik dan ga doen? Dan ga ik op de braderie staan naast
de sneltekenaar en dan maak ik liedjes waar je bijstat.
Ze zeggen dat je je eigen platen financiert?
Die financiele perikelen, die wil je niet weten. Zal ik het zeggen?
Dat is waarschijnlijk niet goed voor mijn carrière. Maar
ik ben eerlijk, dus doe ik het toch. Maar ik zeg het heel snel:
ik leef van een bbzzzz
Wát zeg he, ik kan je niet verstaan?
Ach wat kan mij het ook schelen: ik leef van een uitkering. Nou
stond er laatst in zo'n blaadje:'Hij moet van een uitkering leven.'
Kijk er is één klein subtiel verschil: ik mág
van een uitkering leven. Ik krijg subsidie om muzikant te kunnen
zijn.'
Wil je tot slot nog iets kwijt?
Hoeveel zakgeld krijgt de jeugd tegenwoordig? Ik wil eigenlijk
vragen: jongens, koop eens een plaatje van mij. Er staan er al
vier van de Stones, er staan er al vier van Turn up the
Megabass en noem maar op. Als je een CD van mij koopt
dan weet je dat je iets in handen hebt dat later goud waard wordt!
Ik heb al 6 CD's gemaakt die alle 6 weinig verkocht hebben, dus
je weet zeker als ik een keer écht scoor dat die dingen
dus heel gewild worden. Ik wil vragen: Koop eens een plaatje
van mij, of zet hem in ieder geval een keer op in de platenwinkel
en kijk of je hem ziet zitten, want ik vind zelf gewoon dat die
nieuwe CD gewoon te gek is.
|
|
Haarlems weekblad, februari 2000 |
JAN-PAUL
VAN DER MEIJ-NIKS VOOR JOU?
De bekende liedjeszanger uit Wijk aan Zee timmert al flink wat
jaren aan de weg. Een echte top 40 hit heeft nog niet kunnen
scoren maar toch kent iedereen wel nummers als Mooie Rijke Vrouw
of Help Miranda. Veel van zijn (Nederlandstalige) bijna successen
zijn nu te vinden op een verzamel CD . De twee eerdergenoemde
nummers maar ook Sylvia (ben jij nog aan de pilvia) en het politiek
getinte rockertje Ze Weten (veel meer dan je denkt)
Staan erop.
Hoewel geen echte hits had Van
der Meij wel platencontracten met Munich records en het Telstar
label van Johnny Hoes. Naast de reeds eerder uitgebrachte nummers
telt de CD 3 ( van de 15) nieuwe nummers waaronder het ontroerende
stuk Pontje van Akersloot. De titel komt slechts een keer voor
in de tekst; als vindplaats van het lichaam van de jongen die
niet meer opgewassen bleek tegen het pesten.
Alle nummers worden in het binnenwerk
van de hoes keurig door de zanger zelf ingeleid en uitgelegd.
om dit te lezen zie: www.corazong.com/jan_paul_van_der_meij.htm
|
|
Andrew Groeneveld verslaat een LIVE concert
van Jan-Paul vlak na het verschijnen van het album over 21 in
okt. 1986 |
OVER
21
Concert in
J.C. Donkeyshot Heemskerk
Bijzonderheden: JP's hond Paco valt in slaap op het podium
Jan-Paul v.d. Meij- zang/piano
Vincent Hiemstra - gitaar
Burt Van der Meij - drums
Willem Visser bas
Jan-Paul van der Meij uit Wijk
aan Zee behoort in popland nog altijd tot de categorie 'onbekend
talent', drie cassettes en de kersverse elpee 'over 21' ten spijt.
Heel langzaam liep het Jongerencentrum Donkey Shot in Heemskerk
vrijdag vol.
Achteraf bezien hadden de thuisblijvers ongelijk. Immers, behalve
de Wijk aan Zeese muzikant betraden drie geroutineerde regiomusici
het podium, die tijdens het bijna twee uur durende concert voluit
gingen.
Gitarist Vincent Hiemstra, slagwerker Burt van der Meij en Willem
Visser op bas gaven de naam van de groep ('De Vier maten') een
letterlijke betekenis in hun ijver zanger/ toetsenist Van der
Meij zo goed mogelijk voor de dag te laten komen. Aanleiding
voor het concert was het verschijnen van Van der Meij's debuutelpee
Over 21.
Na jaren in bands als Straight, Double Use en de Bintangs liet
Van der Meij via uitgebrachte cassettes horen dat zijn pianospel
en compositorische kwaliteiten binnen de IJmond in dit genre
ongeëvenaard zijn. Pure rock muziek vari:erend van up-tempo
rock and roll tot meeslepende ballads, maar altijd met een voor
Van der Meij typerende frisse kijk op populaire muziek.
Op Over 21 zette Van der Meij deze ontwikkeling voort.
De twaalf nummers op deze plaat vertonen onderling een flink
dynamiekverschil. Dat wordt vooral veroorzaakt doordat de opnamen
veel tijd in beslag namen. Zoveel tijd zelfs dat de opname apparatuur
bij vrijwel elk nummer opnieuw moest worden ingesteld, zodat
het fundament van bas en drums telkend weer anders klinkt. Heel
duidelijk wordt dat vooral tijdens de cover Don't cry no Tears
van Neul Young.
Dit dynamiekverschil-voor de kritische luisteraar het enige minpuntje
van Over 21 verdwijnt als vanzelfsprekend tijdens
een concert.
In Donkey Shot werd heel precies gemusiceerd en kon Van der Meij
alleen conditiegebrek worden verweten. Na het openingsnummer
Can't get it out of his blood zette Van der Meij zoveel
verbluffende soli in dat hij tegen het einde van de eerste set
even de concentratie verloor.
Liefhebbers van puur regionale popmuziek hadden in Heemskerk
een prima avond. De regio muzikanten Burt van der Meij op slagwerk
en bassist Willem Visser, twee oud-collega's in Carlsberg, legden
een solide basis waarop Jan-Paul van der meij en Vincent Hiemstra
op gitaar vrijuit konden soleren. Het concert had iets van een
reünie met volop vrienden en kennisen als publiek. De ontspannen
sfeer werd wel heel duidelijk getypeerd door de hond Paco, die
ook de hoes van Over 21 siert. Het beest sprong onverschrokken
het podium op, snuffelde wat aan een versterker om vervolgens
breeduit gapend een slaappositie in te nemen.
In deze omstandigheden voelt van der Meij zich het prettigst.
Als eenmaal de eerste spanning voorbij is converseert hij tussen
de nummers door uitgebreid met het publiek en speelt zonder enige
gene diverse covers van onder andere Graham Parker en The Beatles.
Er moet kennelijk nog gesleuteld worden aan een volledig eigen
repertoire. Maar daarna kan eigenlijk niets een verdiende doorbraak
van Van der meij nog in de weg staan. Van der Meij en zijn band
zijn er klaar voor.
|
|
Peter Bruyn in het Haarlems Dagblad over
"Help Miranda" -1992 |
VAN
DER MEIJ OVERTROEFT BEACH BOYS
Jan-Paul van der Meij heeft een hit. De popmuzikant uit Wijk
aan Zee maakte een Nederlandse bewerking van het zevenentwintig
jaar oude Beach Boys succes Help me, Rhonda en de Hilversumse
radio-discjockeys weten daar bij de huidige zomerse temperaturen
wel raad mee.
Maar Jan-Paul's Help Miranda
is meer dan alleen een knappe titelvondst bij een bekend melodietje.
Wie zorgvuldig luistert, hoort dat in de vertaling het hele liedje
lang de originele tekst van Brian Wilson op de voet wordt gevolgd.
Dat is knap. "En overigens vind ik de pianopartij in mijn
versie beter dan die bij de Beach Boys,"voegt de man uit
de IJmond toe.
Het Beach Boys-liedje is hem op het lijf geschreven, geen wonder
want ook hij is een man die het liefst zoveel mogelijk zelf in
de studio in elkaar knutselt. Net als Brian Wilson.
"Daarom zijn de Beach Boys ook een favoriete groep van mij.
Als je naar hun plaat Pet Sounds luistert, dan hoor je
meteen dat er één man is die alles verzint. Dat
is leuk, maar tegelijkertijd ook gevaarlijk. Dan loop je het
risico dat je in een bepaalde gril doorvliegt, zonder dat anderen
je in toom kunnen houden of bij kunnen sturen, zoals dat in een
groep gebeurt. Daarom staan er op die Beach Boys platen ook mindere
nummers. Maar dat hoort erbij vind ik. Daar hou ik ook wel van.
Dat geldt voor mijn platen ook."
BADPLAATS
We zitten in een strandpaviljoen onder de rook van de hoogovens.
Een badplaats waar de tijd minstens twintig jaar stil lijkt te
hebben gestaan . Een strandtent is hier nog gewoon een houten
keet waar je een kop koffie of een pilsje kunt krijgen en geen
disco-achtige façade met plastic palmboompjes. Het woord
'Patat'bij de entree naar het strand roept hier nog associaties
op met een lekkernij en niet met fastfood. En de aanblik van
'Wijk aan Zeeër Reddingsbrigade' geeft de badgast een gevoel
vertrouwen dat hij of zij sinds de vroege jaren zestig niet meer
gekend heeft. Wijk aan Zee is een fijn dorp, dat de vergankelijkheid
van de trends aan zich voorbij laat gaan. En Jan-Paul van der
Meij is een Wijk aan Zeeër.
Voor hem geldt hetzelfde. Hij laat zich niet gek maken.
"Ach, een hit. Radio- en tv-optredens. Pleebekken. Ik laat
het maar even gebeuren. Ik geniet ervan. Ik sta lachend handtekeningen
uit te delen bij Nederland Muziekland. Wie weet hoe snel het
allemaal weer voorbij is. Zo'n tv-opname zie ik als een soort
schoolreisje en als een kans om aan veel mensen m'n liedjes te
laten horen. Maar ik ben blij dat ik geen achttien meer ben.
Nu kan ik het tenminste allemaal een beetje relativeren."
"Dan zijn er ook van die mensen die je een pluim willen
geven. Dat je het toch maar zo lang volgehouden hebt zonder groot
succes. Maar het is voor mij nooit een kwestie van volhouden
geweest. Het was een soort therapie. Ik zet voor mezelf gewoon
dingen op een rijtje in m'n muziek. Verkochte aantallen zeggen
me ook niet veel. Ik wil alleen zo nu en dan een plaat kunnen
maken met de liedjes die ik met bloed, zweet en tranen geschreven
heb."
|
|
Recensie van
Karel Zwaan 1995 |
INTIEM
CONCERT JAN-PAUL VAN DER MEIJ IN RUÏNE
Optreden van Jan-Paul van
der Meij georganiseerd door OXY-3 gehoord op vrijdag 29 juli in de Ruïne van Brederode te
Santpoort-Zuid.

Honderden jaren geleden, toen
Brederode nog een fier kasteel was, speelden er minstrelen die
de kasteelheren met hun liefdespoëzie vermaakten. Afgelopen
vrijdagavond stond de moderne minstreel Jan-Paul van der Meij
in de Ruïne en boeide de gewone man met zijn hartepijn-repertoire.
De duisternis is net gevallen over de afgebrokkelde muren van
het feeërieke kasteel als Jan-Paul van der Meij het podiumpje
betreedt, dat door een simpel setje lampen in een zacht licht
is gezet. De rest van het terrein wordt door fakkels verlicht.In
deze mysterieuze ambiance begint de zanger uit Wijk aan Zee zijn
concert.
De sfeer in de Ruïne was misschien nog het best te omschrijven
als een optreden bij een kampvuur.
De dertig aanwezigen luisterden zo aandachtig dat het ook van
der Meij verbaasde. "Kunnen jullie er niet doorheen praten",
vroeg de zanger op een gegeven moment. "Ik ben dit niet
gewend, normaal luistert er niemand."
In de stilte kwamen Jan-Paul's teksten volledig in het middelpunt
van de belangstelling te staan.Teksten waarin hij op alledaagse
en reële wijze De pijn van het zijn verwoordt.
De stijl is niet lyrisch, eerder sober. De regels van de liedjes
lijken zo uit een dagelijkse gesprekssituatie weggelopen.
Tijdens het optreden schetst van der Meij de positie van de moderne
zanger. "Als je uit Wijk aan Zee komt en je wilt plaatjes
maken, kun je twee dingen doen: je laat je opsluiten in een gekkenhuis
of je gaat net zo lang door tot ze je nummers in Hilversum draaien."
De Wijk aan Zeeër koos voor de laatste mogelijkheid en met
succes. Zijn laatste single Mooie Rijke Vrouw wordt veel op de
radio gedraaid en Jan-Paul hoopt dat zijn nieuwe single Je bent
mijn type niet de top vijftig in marcheert.
De aanwezigen van afgelopen vrijdag mogen zich gelukkig prijzen.Ze
hoorden een concert waarin Jan-Paul van der Meij zijn nummers
semi-akoestisch, op een eerlijke manier voor het voetlicht bracht.
Hoe anders zal de sfeer donderdag zijn wanneer Jan-Paul speelt
tijdens de kermis in Santpoort. Van der Meij zwoegt en zweet
op het podium en legt zijn ziel bloot. "Mag ik nog drie
bier,"brult een toeschouwer. Het past bij elkaar als haring
met slagroom.
|
|
Krantenbericht over de geboycotte single
van Jan-Paul 1996 |
ZO GEIL
Het valt toch nog allemaal mee met het plaatje 'Zo Geil' van
Jan-Paul van der Meij uit Wijk aan Zee. De duinrocker/ zeezanger
werd getroffen met een boycot van het zo zomers bedoelde
liedje, dat door Telstar op de landelijke markt werd gebracht.
De radiostations pikten het niet op. De tekst (lees het woord
'geil') was te confronterend en te plat. En dat
terwijl de Dikke van Dale regels lang rept over het betreffende
woord, dat gewoon tot het Algemeen beschaafd Nederlands
gerekend kan worden.
Op de dubbel -CD Pop in je Moerstaal 3 van Arcade duikt
het geflopte liedje echter toch op. Frank Weijers van
de maatschappij: Wij hanteren andere criteria. Het moet een goed
liedje zijn, wil het op onze CD komen. Er is een verschil tussen
smaakvol en smakeloos. In dit geval is er voor
ons geen grens overschreden. Wij proberen de bedoeling van een
tekstschrijver te doorgronden. En daarin proberen we soepel te
zijn." De zanger in kwestie is blij: "Ik heb dat
plaatje niet voor niets gemaakt". Nu krijgen veel mensen
het alsnog te horen." Overigens is het platencontract tussen
Van der Meij en Telstar van Johnny Hoes in goed overleg
ontbonden. Dat betekent dat de geplande CD 'Hoesbonbons'
nooit zal verschijnen. Het contract leidde tot vier singles.
Van der Meij werkt nu aan een nieuwe 'grote'CD: "Ik maak
dat ding en zie wel wie het wil uitbrengen. Ik hoef nu niet meer
in singles te denken." |
|
Stad & streek/ sport
[datum onbekend]
|
"Van
der Meij houdt van handbalbillen"
In het leven, zo wordt wel eens gezegd, is maar plaats voor één
echte liefde. Jan-Paul van der Meij is verliefd op muziek. En
niet zo op sport. Eigenlijk, zegt hij, interesseert sport hem
helemaal niets. "Ik lees de krant al slecht, maar dat hele
sportdeel sla ik zo over. Dat zegt genoeg."
De muzikant kan voldoende voorbeelden
aandragen om zijn desinteresse voor sport te bewijzen. Zoals
zijn verhaal over een avondje als collectant. "Ik ging langs
de deuren voor het kankerfonds. Bijna iedereen was thuis en dat
vond ik opmerkelijk. Bleek dat er een belangrijke wedstrijd van
Feijenoord werd uitgezonden. En ik wist niet eens dat ze speelden."
Van der Meij houdt wel van beweging. Zegt hij. "Van vrouwenbewegingen
en mannenbewegingen. Maar die sport komt niet zo vaak in het
nieuws."En hij heeft nog een passie: "handbalbillen.
Die zie je hier in het dorp veel op het sportveld, maar ze lopen
er ook wel eens vanaf. Ja, voor handbalbillen zit je hier goed."
Ooit heeft Van der Meij zich zelf in sporttenue gehesen. Maar
dat is lang geleden. "Als klein jochie heb ik een blauwe
maandag bij WAZ gevoetbald. Ik heb het hele jaar vrijgelopen.
Kwam door mijn fenomenaal spelinzicht. Alle anderen liepen op
een kluitje en ik stond helemaal aan de zijkant te roepen om
de bal. Maar ik kreeg m nooit'. Verder heb ik vroeger nog wat
gedaan aan judo en turnen, bij SSS. Sport Staalt Spieren. Ik
kwam zelfs in een of andere selectie en heb nog wat medailles
gewonnen."
Tegenwoordig staan de sportieve activiteiten van Van der Meij
op een laag pitje. "Beetje fietsen, beetje lopen door de
duinen. Om wat rust te zoeken en de stress kwijt te raken. En
fietsen doe ik op m'n mountainbike.Best wel veel trouwens. Vind
ik heel fijn om te doen. Maar verder kan ik me geen sportieve
escapades herinneren."
Van der Meij heeft dan ook een hard hoofd in zijn sportprognoses.
Hoewel een radioprogramma van Henk Westbroek hem nog enige hoop
op succes geeft. "Daarin werden apen en beleggers met elkaar
vergeleken. De apen investeerden door pijltjes te gooien, de
beleggers door na te denken. De apen scoorden hoger. Dus je ziet,
de kans dat ik het goed doe is dus toch aanwezig."
|
|
De grenzeloosheid van het lied
Muzikale klanken uit alle windstreken
Juni 1999 |
JAN-PAUL
VAN DER MEIJ EN HET GRENZELOZE LIED
Poëzie en muziek lijken
van elkaar losstaande kunstuitingen. De westerse, literaire vorm
van poëzie, of dichtkunst, staat mijlenver af van brede
stromingen als moderne popmuziek. Toch kent iedereen het begrip
"troubadour" uit de geschiedenislessen: rondtrekkende
muzikanten die hun liederen tegen betaling ten gehore brachten.
Liederen over liefde en de simpele geneugten des levens, over
hartstocht en geloof, maar ook over verre koninkrijken en politiek.
Eeuwenlang was deze mondelinge overdracht de enige bron van informatie
voor het volk en vaak ook voor de adel: de enigen die konden
lezen en schrijven waren immers geestelijken.
Voorbeelden van moderne "troubadours" als Bob
Dylan en Boudewijn de Groot kennen we. Maar is dat "poëzie"?
Bob Dylan werd eens "de grootste dichter van de twintigste
eeuw"genoemd. Wie zijn ijzersterke teksten kent zal dat
niet verbazen. Toch staat hij vooral bekend als muzikant. Kennelijk
zijn het dus toch de melodieën die zijn songs maken. Anderzijds
was bijvoorbeeld het nummer "Meneer de President" van
Boudewijn de Groot nooit een hit geworden zonder de scherpe tekst
van Lennaert Nijgh. De tekst in de muziek is belangrijker dan
ooit, getuige de populariteit van de " rap" en de andacht
voor het fenomeen "singer songwriter". Dat dichtkunst
en muziek een prima combinatie zijn, blijkt ook uit het succes
van het jaarlijkse Crossing Border festival, waar voorgedragen
poëzie en muziek de podia vullen. "Poetry"is nu
zelfs bijna een mode-woord, zoals in "rap-poetry".
Hoe internationaal poëzie
en muziek zijn laten Guadalupe Urbina (Costa Rica) , Lamin Kuyateh
( Gambia), JAN-PAUL VAN DER MEIJ (Nederland), Yasar Saka ( Turkije)
En Ustad Mohamed Sayeed Kahn ( India) horen op de CD "Het
Grenzeloze Lied".
Het initiatief hiervoor werd genomen door Arno Duivenstein van
de Stichting Multiplex en muziekjournalist Peter Bruyn, tevens
de uitvoerende producenten van de CD. Zij vonden het te eenvoudig
om de artiesten eenmalig onder de noemer wereldmuziek bijeen
te brengen. De verbintenis van de artiesten kreeg vorm in het
thema en werd verzilverd met de productie van deze unieke verzameling
opnames op CD. Uniek omdat de geografische, culturele en muzikale
verschillen enorm lijken, maar zich moeiteloos laten overbruggen
als je tot de kern doordringt. Peter Bruyn omschrijft het in
zijn inleiding bij de CD als volgt: "Soms zijn de teksten
oeroud, soms worden ze ter plekke geïmproviseerd. Soms moet
je nauwgezet op de woorden letten om te weten wat er bedoeld
wordt, bij anderen is de informatie veel belangrijker. Hoe verschillend
de cultuur en traditie ook zijn, uiteindelijk blijkt het in alle
gevallen om een handvol dezelfde menselijke emoties te gaan:
De liefde, ongeacht of de aanbedene een aardse of goddelijke
partner is, de rouw om een verlies, de verbazing over de grote
onbegrijpelijke wereld, de verontwaardiging over onrecht, groot
en klein en de honger nar het hogere."
Maar er zijn meer overeenkomsten, de artiesten zijn stuk voor
stuk zeer gerenommeerd en worden begeleid op in hun cultuur traditionele
instrumenten. Behalve de ons welbekende gitaar zijn hierdoor
ook de West-Afrikaanse Kora en éénentwintigsnarige
luit-harp en de Indiase harmonium, tabla en tampura te horen.
Luisterend naar al deze bijzondere instrumenten zou men denken
dat de geschikte kandidaat-artiest van eigen bodem eenvoudig
te vinden was. Deze keuze lag echter bepaald niet voor de hand.
Bij Nederlandstalig denkt men immers al snel aan het levensliedgenre
of aan folklore en Oudhollandse liedjes. Gelukkig vonden de programmeurs
een artiest wiens teksten niet appelleren aan knakworsten-gezelligheid.
Jan-Paul van der Meij, de Nederlander op de CD werkt dan ook
niet voor niets samen met Bob Fosko (Raggende Manne) en Pierre
van Duijl ( Dopegezinde Gemeente)
Met "Het Grenzeloze Lied"toont
Multiplex aan hoe klein de wereld is en hoe groot tegelijkertijd.
Of het nou muzikale dichtkunst of poëtische muziek is, het
gevoel dat Guadalupe Urbina vertolkt in haar lied 'Augustus blauw"is
universeel:
"Augustus in de trein
naar huis
ineens weet ik niet meer waar ik ben
Mijn herinnering wordt een luchtspiegeling
De Atlantische oceaan is niet meer dan de wind
De gele meeuw van de droom
10.000 kilometer weemoedig verlangen
En ik verlang naar jou
"Het Grenzeloze lied",
een uitgave van de stichting Multiplex, gaat op 20 juni live
in première tijdens het 16e Haarlemmerhout festival. De
gelijknamige CD is daarna verkrijgbaar in de platenzaak. Wie
zeker wil zijn van een exemplaar gaat naar platenzaak Tipitina
in de Haarlemse Schagchelstraat. De CD is voorzien van een boekje
met foto's en vertalingen van de teksten en kost F25.-. Inlichtingen/
boekingen via Code Z Promotion, tel. 023-534 37 35
|
|
JP produceert CD
voor Montessorischool
NHD,mei 2000
|
LEERLINGEN IN DE STUDIO
VAN JAN-PAUL
Woensdagmorgen, half tien Jan-Paul van der Meij heeft mazzel, want hij heeft een rustige
schoolklas van de Montessori-school in zijn studio. De zanger annex opname deskundige
verleent zijn medewerking aan een cd-opname van de Beverwijkse leerlingen. Een initiatief
vanwege het 25-jarig bestaan van de school. De ene klas blijkt 'studiovaardiger' dan de
andere. Groep 1 en 2 blijken zeer gedisciplineerd.
Sam zingt dat hij zijn knuffelbeer kwijt is. Hij is niet de enige want alle kinderen van groep 1 en
2 zijn plots hun knuffel kwijt. De gelegenheidszangeretjes proberen zich zo goed mogelijk in te
leven in de tekst die in samenspraak met muziekjuf Pia is gemaakt. " De leerlingen mochten
zelf hun onderwerp uitkiezen en vervolgens hebben we daar een lied van gemaakt" , vertelt
de juf. " En de leerlingen van groep 1 en 2 wilden een knuffelllied."
Ze hebben de laatste dagen nog even flink geoefend, zo is te horen. Want ieder kind kent
de tekst, op de melodie van het Grote Meneer Kaktus Lied, uit zijn hoofd.
Toch ervaart iedereen de opname op zijn eigen manier. Sommige leerlingen zingen uit volle
borst mee en trekken zich niets aan van de microfoons in de studio. Anderen kijken onrustig om
zich heen en vergeten prompt te zingen als de juf het seintje geeft.
KAUWGOMPJE
Toch zijn groep 1 en 2 een makkelijke groep voor Van der Meij, want al na twee opnamen
staat het lied goed op de band.Twee keer anderhalve minuut, dat valt reuze mee. De leerlingen
zijn zich dan ook bewust van de noodzaak zo mooi mogelijk te zingen en vooral stil te zijn na
de laatste zin omdat de opname nog enkele seconden doorloopt. Sommige kinderen nemen
die stilte erg letterlijk door hun adem iin te houden, Een dag eerder nam een jongetje zelfs
zijn kauwgompje uit zijn mond en gad het aan van der Meij om maar geen smakgeluiden op de
cd te krijgen. Een krap kwartiertje later staat er alweer een nieuwe, oudere groep leerlingen
in de studio. Zij hebben een lied over een wekker die te laat afgaat en Lynn en Tijmen hebben
eem hoofdrol in de tekst. Tijmen zingt wel heel fanatiek mee, want bij elke noot die hij ten gehore
brengt, beweegt hij zijn hele lichaam. Na deze groep volgen er nog twee klassen en dan hebben
alle tien groepen plus de leerkrachten een lied vertolkt. Tijdens een presentatie later in het
jaar kunnen de leerlingen het schijfje kopen.
Van der Meij vond het in ieder geval een mooi initiatief. "Het zijn andere groepen dan ik normaal
gewend ben, maar dat maakt het wel leuk. In toitaal zijn er elf groepen langs geweest, verdeeld
over twee dagen. Je ziet veel verschil tussen de klassen onderling, maar we kunnen tevreden
zijn over het resultaat." Dat vond ook juf Pia. " We hebben eerder al een groepsfoto gemaakt
vanwege het jubileum. Een momentopname van hoe de leerlingen op dat moment zijn.
Nu hebben we hetzelfde gedaan met deze cd. Ook dat is een momentopname, een soort
geluidsfoto."
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|