Smeerapparaat

Sinds een paar jaar is het smeren van banden voor meer grip een heet onderwerp geworden. Op rondetijden van zo'n 14 seconden is er ruim een halve seconde te winnen door alleen te smeren terwijl het verboden was/is. Gezien een willekeurige olie de basis van vele smeermiddelen is is het ook moeilijk detecteerbaar en kan je wel indenken dat dit mogelijk al veel langer speelt. Per 2011 is het al in Italië vrij gegeven en de apparaten die in vele schuurtjes in het geheim werden gebouwd en gebruikt werden ineens commerciëel verkrijgbaar zoals deze Capricorn:

De opzet is simpel: 1 vaste as die aangedreven wordt en 2 wielen aandrijft en 2 wielen die een eigen zwenkarm hebben worden onder een druk tegen de aangedreven wielen gedrukt, hierdoor kan het smeermiddel tot diep in de band gedrukt worden. 1 probleem, dit apparaatje kost 220 euro en een latere versie met ingebouwde verwarming een 260 euro.

Voor 2012 had de EFRA het vrij gegeven en gezien er wat EFRA races op mijn rooster stonden leek het mij een idee om er zelf 1 te maken. Met een maat overlegd die hier een uitdaging in zag en met het gebruik van wat oude poelies, wiel-assen en een snaar met daarbij aangekocht een 12 volt motor met een flinke vertraging was het project begonnen.Hij maakte het begin en ik maakte hem af.

Met 2 platen van Lexaan was er ook het idee om net als mijn afstelplankje een mooi uiterlijk mee te geven met LED verlichting.

Nog voordat Capricorn er mee kwam was het mij duidelijk dat net als bij de electro een soort van verwarming nodig was om het smeermiddel verder in te laten trekken en tegelijk de band sneller te laten drogen, simpele halogeen verlichting zou het moeten doen. Probleem van een lamp is dat het veel licht geeft en bij vrij zicht erg irritant is dus heb ik van carbon nog de nodige afdekplaatjes gemaakt.

Vanwege de ervaring van anderen dat de voorbanden niet volledig gesmeerd moeten worden is het hier instelbaar. Door 1 band om te draajen kan je alleen de binnenste helft van beide banden smeren. Hier ook goed te zien dat een simpele uitlaatveer de banden op elkaar drukt.

Volgens de verhalen moeten de banden goed verhit worden, tot de rook er van af komt. 50 watt lampjes doen dit, de band wordt tot 120 graden verwamd. Deze opzet kan een band in een half uur gesmeerd en gedroogd krijgen, ideaal om aan de baan te smeren.

En in actie: