Motor timings

Als je je wat meer verdiept in 2-takt motoren wordt het duidelijk dat de timings van poorten en roterende inlaat de eigenschappen van een motor bepalen. Natuurlijk spelen meer zaken een rol maar als je na gaat dat verschillende motoren veelal op basis van 1 model gebaseerd zijn spelen volumes etc amper een rol.

Ik werd gewezen op deze site: http://www.first-racing.eu/steuerzeiten.html

Die site trok mijn interesse want voor het eerst zag ik de vele verschillen tussen de vele motoren, ook de standaard en getunde motoren. Even verder zoeken op het internet over het verstellen van kleptimingen werd er veelal gebruik gemaakt van een piston stopper waarmee de 0 graden stand uit te richten is maar al snel werd duidelijk dat die piston stopper in een verstelbare functie ook makkelijk is om de zuiger op zijn timingsmomenten te blokkeren voor het makkelijker aflezen van de timings.

Hoe zijn dan die timingsmomenten te bepalen? Bij grote motoren wordt meestal luchtdruk op de plek van de bougie gezet en op basis van luchtdruk wat ontsnapt de momenten van opening en sluiting bepaalt. Na een beetje nadenken kwam ik op het idee om gewoon verlichting te gebruiken. Ik heb ook een kleine handleiding geschreven.

Een algehele opzet hoe te meten:

De piston stopper:

Een tip die ik kreeg is gebruik makend van een goedkoop waterpas achtig meetinstrument:

Naast de grote schroef zit een kleine inbus om de cilinderbus op zijn plek te houden.

Een kleine LED zaklamp

Krukas open, het licht is duidelijk zichtbaar

Krukas bijna dicht, op het moment dat het licht niet meer zichtbaar is heb je het moment gevonden

Een nieuw speeltje wat veel beter werkt, een digitale hoekmeter.

En toen was het tijd om er een handzame steun te maken:

Een slede waar de motor in geklemd kan worden en precies de LED's in het blok uit komen.
Een losse houder met een LED die in de uitlaatpoort gestoken kan worden.

Genoeg licht om het moment van opening/sluiting te bepalen.