Rotor magnetisme meter

 

Een veelbesproken truuk in stockracing is in de motor gebruik maken van een andere rotor met een sterkere magneetveld Op zoek naar meters voor magneetvelden kom je al snel uit op duur meetapparatuur. Een magneetveld is niets meer dan een kracht wat met een weegschaal te meten moet zijn en kwam ik op het idee van een hefboom om een trekkracht om te zetten naar een duwkracht voor een klein weegschaaltje.

 

Toen werd ik gewezen op lineaire HALL-sensoren, het kan dus ook electronisch. De SS495 sensor is in staat om van -640 tot +640 GAUSS te meten op een schaal van +/- 2 volt waarbij de 0-waarde op 2.5 volt zit. Om 0-waarde te realiseren heb ik besloten een verstelbare massa te maken met een potmeter voor een 0-instelling.

Met de sensor op zo'n 5mm afstand gaf een rotor van een LRP 17.5 urns motor net geen 1000 op de meter. Diverse rotors van de Speed Passion 13.5 turns motor gaven en uitlezing van 1020 tot 1042 op de meter. Verschillen zijn dus meetbaar en uitschieters detecteerbaar.