Motoren pinchen.

Omdat onze motoren niet met zuigerveren werken maar de zuiger perfect bij de cilinder moet passen is het niet goed (en ook niet mogelijk) om losse zuigers te kopen en zit je dus altijd aan een complete zuiger/cilinder set vast. Zelfs al heb je veel motoren van 1 merk heeft mijn ervaring geleerd dat door de jaren heen de materialen veranderen en ook dan zuigers en cilinders niet uit te wisselen zijn.

Ondertussen zijn er wat bedrijven die zich bezig houden met "pinchen" wat niets anders is dan de cilinderbus over de gehele ronding te knijpen waardoor de diameter iets smaller wordt en de zuiger weer een strakke passing krijgt.

Op basis van 1 tool welke ook los verkocht wordt had ik het volgende idee:

Met een bout en moer door en door zou je de bus gecontroleerd onder spanning kunnen zetten.

Na wat overleg met een maatje die wat daai en freeswerk voor mij doet kwam hij op het idee van een spantang; Omdat de bussen rond de 19.5mm zijn moest ik een 20mm spantang hebben en voor 100 euro had ik een amper gebruikte ER32 spantang die tot 20mm ging.

Dit werkt zeer goed op zachte bussen zoals Alpha, Force en Go. Op harde bussen gaat het beter als je gebruik maakt van een vulringetje, zo concentreer je alle krachten op het ringetje waardoor het persen iets beter gaat.

Een nadeel is wel dat de coniciteit van de bus wordt aangetast en moet het vulringetje ook conisch gemaakt worden:

Hierdoor pers je de bus ook in een mooie conische vorm.

Als je hieraan begint moet je het eerst proberen op echt oude sets waar je niets meer mee doet voordat je geliefde motor een nieuw leven moet gaan krijgen, de kans is heel groot dat de 1e persingen niet helemaal lukken.

Omdat de cilinder bij een pinch al de nodige gebruik achter de rug heeft zal ook het hoonprofiel versleten zijn. Alleen pinchen is prima, daarna even honen is beter. Een hoonsteen voor remcilinders werkt prima en zo kwam ik op de Midlock CF-64 welke vanaf 13mm gaten kan honen.

Even een minuutje op een laagtoerige accu boormachine en de cilinder op en neer bewegen zodat er kruis-links groeven ontstaan.