DAX systeem

DAX of in de racewereld bekend als CC&AR (Constant Camber & Anti Rollbar) is een stukje techniek die de wielen ten alle tijden recht op de weg houdt. Het begon in 2008 dat aan maat van mij met zijn bigscale druk op zoek was naar meer grip achter.Na heel veel geprobeerd te hebben kwam er een oud F1 forum topic bij me naar boven en hebben we dit weer even opgezocht.

Alles is hier te lezen: http://www.daxcars.co.uk/anti-roll-suspension-01.htm

De werking is simpel, de volgende illustratie laat een normale ophanging zien:

Zoals je ziet zal het inveren en de roll in het chassis de banden een andere hoek met het wegdek geven. Door een vrij simpel link ststeem toe te voegen zullen de banden ten alle tijden vlak op het wegdek blijven:

 

Zoals het bij mijn maat op zijn bigscale zat:

Hij is van zeer weinig grip naar te veel grip gegaan en moest alle moeite doen om weer wat stuur in de auto terug te krijgen.

Toen hij met een 2e versie kwam bleek zijn constructie ook simpel op een 1:8 te plaatsen, een bouwverslag in plaatjes en filmpjes:

En op de baan ziet het er zo uit:

Het werkt echt, de achterkant ligt zeer strak op de weg wat de auto heel makkelijk maakt. Omdat het erg veel grip creëert kan je de body laag houden en de trimstrip weg laten als ook de achter toespoor minimaliseren wat meer snelheid en rol in de auto brengt.Een minpunt is de zeer hoge slijtage van de aandrijflijn wegens het ontbreken van een differentiëel.