Aanpassing Novarossi hoofdlager

Novarossi heeft een weg gekozen om hun lagers nog meer uniek te maken. Door een randje in de behuizing te laten staan en de binnenschaal van het lager aan die kant smaller te houden passen er geen normale lagers meer in. Door het patent kan Novarossi deze lagers voor 100+ euro verkopen terwijl een normaal lager van een ander merk nog geen 30 euro kost.
Novarossi beweert dat deze constructie ook brandstof bespaart maar daar is nog nooit bewijs voor geleverd dus lijkt het om het geld te gaan. Natuurlijk hun volste recht maar als eigenaar van zo'n motor ook je volste recht om een aanpassing voor een normaal lager te maken, uiteraard vervalt daarmee wel alle garantie (voor wat het waard is) vervalt.

eerst een adapter die de motor opspant. Het gat voor de 14.5mm krukas is 14.6mm met onderaan een ranje van net niet 19mm wat in het gat van het voorlager valt. in de adapter zit een M6 schroefdraad en bovenop zitten 4 sleuven.

Een M6 bout welke schuin afgedraaid is zorgt voor een klemconstructie met de motor.

Zo dit de adapter aan de motor geklemd, hier ook goed de rand rondom get gat te zien welke vlak gemaakt moet worden.

In de draaibank, door een onbalans is een hoge toeren niet mogelijk, mogelijk voor later een contra gewicht erbij maken.

En zo ziet het er na het wegdraaien uit.

Een normaal 14.5x26 lager past nu.

Ruim 70 euro bespaart.....