Scientology in het nieuws


 

Klacht tegen reclamecampagne van GGZ gegrond 

AMSTERDAM - De Reclame Code Commissie heeft besloten dat GGZ Nederland een misleidende reclame-
campagne heeft gevoerd. GGZ Nederland heeft in een paginagrote advertentie die op Prinsjesdag in alle grote dagbladen stond, aandacht gevraagd voor de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg; daarbij heeft ze ten onrechte beweerd dat driekwart van de patiënten die bij de GGZ aanklopten binnen een jaar weer genezen waren.

GGZ Nederland voorzitter Barth zei dat de getallen in de campagne gebaseerd zijn op de Nemesis-studie van het Trimbos-instituut. Na het bestuderen van het verkregen cijfermateriaal heeft de Commissie geconcludeerd dat er niet over genezing wordt gebezigd maar "beëindiging van zorg" of over "uitgeschreven cliënten". Ook Ron Graaf, hoofd van het programma epidemiologie van het Trimbos-instituut weet niets van het genezingspercentage van 75%. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de reclame misleidend is. De klacht was ingediend door het NCRM, het Nederlands Comité  voor de Rechten van de Mens.

Meer informatie:

          Nieuwspagina NCRM
          NRC bericht

              20 december 2009                                                                                                   Samenstelling: Karel Jeelof


Back Home Next

026