Tips.

Met het standaard MRS4 chassis is gewoon nog veel te fine-tunen dus doe ermee wat je wilt of laat het aan je voorbij gaan.

1) Grip achter

Tijdens het surfen over het net is gebleken dat er veel problemen zijn met de grip achter, eigenlijk is er weinig grip achter. Een simpele tip welke ook in Gouda werkte is simpelweg het verwijderen van de achterveer. Als je daarmee ook het kogelkopje bij de motorsteun weghaalt is er ruimte voor de transponder.

 

2) Transponder

Die past natuurlijk zo in het dak of het achterraam maar dan zit het hoog waardoor er een hogere kantelkans bestaat. Tussen de 2 body-paaltjes achter kan je een klein lexaan plaatje maken waardoor de transponder heel laag bij de grond komt te hangen. Verstandig is om een lexaan plaatje pas te maken en bij de eerste race pas het transpondergat erin te bepalen. Een Tamiya bodyclip is ideaal voor de transponder om te vergrendelen.

 

3) Camber

Bij de Nikko-cup is ook gebleken dat meer camber op de voorwielen de auto veel stabieler maakt. Ik ben op zoek gegaan naar een oplossing zonder veel kosten.
Aangezien de stuurblokken 1 lager kent kan heel simpel de ligging van het lager de camber bepalen. Een dun (ijzer of koper) draadje volgens figuur 1 knippen en buigen naar de vorm van de buitenrand van het lager. Onder in het blok met een mesje een klein groefje maken zodat het draadje (rood in de tekening) daar in valt. Het lager (blauw) daar tegenaan zetten en vastschroeven volgens figuur 2.
Pas op, een te dik draadje voor veel camber doet de velg tegen de boven draagarm aanlopen. Een draadje van een halve milimeter dikte werkt prima.

 

4) Voorveren.

Die staan veel te strak, ze duwen de draagarm in de maximale stand en eigenlijk wil je dat de auto in zijn veren hangt. Als je die inkort zijn ze eigenlijk weer net te slap. Door een dunne siliconen brandstofslang precies van 1 cm lang ipv. de veren te monteren heb je een mooie stugge vering op maat. je zou het nog kunnen opvullen met een likje vet voor een heuse demper werking.

 

5) Meer flex achter

Een beter vering achter kan je verkrijgen door sleufjes in de onderplaat te maken zoals hiernaast in het rood is aangegeven. Zelf heb ik dit (nog) niet maar zag het wel bij 1 van de auto's op Gouda en moet zeggen dat het beter aanvoelt.

 

6) Stabilisator voor

Omdat het auto'tje toch wel erg veel stuur heeft zoek ik een oplossing voor een stabilisator op de voorkant. Tot zover heb ik het idee uitgewerkt om vanaf de voorkant gezien bij het wiel in de bovendraagarm een dun gaatje te boren. Een stukje verenstaal kan ik zo door de gaten van de bodypaaltjes voeren als scharnierpunt en het zo buigen dat het in de gaatjes van de draagarmen valt.

Simpel maar doeltreffend


7) Losvliegende voorvelgen

Dit is simpel op te lossen door in het midden van de velg een 2mm gat te maken en een iets langere M2 bout en een juiste vulring de gehele velg vast te zetten.

Deze tips doet uit het standaard chassis al heel veel meer prestaties halen maar uiteindelijk is het heel moeilijk om een stock MRS4 net zo snel te krijgen als een stock M18.