Tips en experimentjes met de koppeling

Thrust bearing

Al vanaf de allereerste Centax van Serpent had ik al problemen met het heel houden van het axiaal lager of ook wel thrust bearing genoemd, de ring met de kogels raakte altijd defect. Al snel kwam ik erachter dat een koperen plugring op die plek tussen de originele stalen ringen ook prima werkte. Bij de latere koppelingen is dit lager van een groter formaat, namelijk 10x5mm. Ook hier bleek het lager snel kapot te kunnen en kwam ik op het idee om messing ringen tussen de bestaande stalen discs te leggen, messing zit dichtbij brons en wordt ook vaak gebruikt als glij-lager.

Natuurlijk werkt het niet zo soepel als een echt lager maar als je heel goed nadenkt zal het lager alleen goed werken als de koppeling aangrijpt en echt nog een slip heeft. Een beetje frictie in het axiaal lager is dan ook niet zo erg. De werking in de praktijk is goed en het benodigde onderhoud is minimaal, af en toe alleen een druppeltje vet.

Het mooiste zou zijn als je ringen had van een ceramisch materiaal.

 

Aluminium schoen

Dit was leuk om te proberen. In de offroad met normale koppelingen is het gebruik van een aluminium schoen vrij normaal geworden, een hoop grip en weinig slijtage zijn de grootste voordelen. De vraag was dan als dit ook zou werken op een Centax (achtige) koppeling.

Nee, het werkte helaas niet......

 

Zero endplay

Bij het afstellen van een koppeling is het de bedoeling om de endplay (de shims onder de klok) minimaal te houden maar het geeft altijd een belasting op het axiaal lager die de klappen op moet vangen. De speling op 0 krijgen werkt niet wan de koppelingsklok zal uitzetten en zichzelf opklemmen. Na een bezoekje bij een verenboer kwam ik op het idee van een golfveertje.

 

Zij hadden een veertje met een binnen diameter van 4.95mm en een buiten diameter van 6.5mm, de ongespannen dikte is 0.7mm. De 4.95mm was met een dremel snel op te ruimen naar 5mm zodat die op de as zou schuiven. Als je een endplay van 0.5mm over houdt hoef je alleen deze veer te plaatsen en dan heb je een zero endplay gemaakt. Dit werkt alleen goed met het gebruik van een orignele axiaal lager maar het houdt hem wel heel.

 

Koppelingsveer

Ik werd op het idee gebracht om in de koppeling ipv. een gewone veer een zgn. Belleville veer of ook wel schijfveer genoemd te gebruiken. In Duitsland zit er een bedrijf die een setje voor de Centax koppeling verkoopt en na wat onderzoek leek het mij een goed idee om het te proberen.

Deze veren komen in alle soorten en maten en zijn te vinden met een 8mm gat. Helaas is de buitendiameter van deze veer 15mm wat naar 12.2mm gebracht moet worden. Ik heb deze veren in 0.5, 0.7 en 0.8mm gehaald en heb ze gezamelijk in een bout opgespannen en in 1x af laten draaien. De stalen versie kost 9 cent per stuk en er zijn er zo\n 11 nodig maar de stalen gaan helaas tot 80 graden en lijken in de koppeling veel kracht te verliezen. Ik moet nog de RVS versie halen welke tot 200 graden celcius gespecificeerd is maar verwacht duidelijk een constantere koppeling mee. De RVS versie kost wel een 40 cent per stuk wat een totale veer op €4,40 zal brengen.

Het resultaat is een zeer laat oppakkende koppeling met een zeer weinig slipmoment en volledig instelbaar met behulp van div. dikke veren te combineren..

Adapter-as

Het komt zelden voor dat je een krukas breekt of je een motor in je handen krijgt die geen SG-as kent. Mijn huidige sponsor kent ook dit soort motoren en is er een hele simpele adapter-as gemaakt. Met deze as kan je op een motor zonder een SG-as toch een Centax monteren.

En nu we het toch over zijn werk hebben, dit is ook zijn werk:

En dus dit: