Gascooler

Tegenwoordig door veel rijders gebruikt en het zou meer rijtijd geven, in rijtijd heb ik niet veel gemerkt maar heb wel een veel constantere afstelling van de motor gemerkt wat mogelijk een iets krappere afstelling toelaat voor meer rijtijd.

Het doel was om iets te maken wat netter gemonteert kan worden zonder te lange slangen. Het freeswerk ziet er niet zo best uit maar met beperkte mogelijkheden weet ik veel te doen.Een prettige bijkomstigheid is dat een dergelijk rommeltje nooit resonanties zal geven en intern de nodige wervevingen veroorzaakt dat ook de drukgassen het koeloppervlakte zal raken. Tevens werkt de grote volume als drukkamer om de drukpulsen meer te egaliseren tot een constantere druk.

 

 

Na de aanschaf van een draaibank werd het tijd voor de ultime koeler. Een idee waar nog niemand opgekomen was en dus nergens verkrijgbaar is is gebruik maken van een aluminium tankdop. De dop steekt boven de body uit en vangt veel koelwind, en omdat de tankdop standaard voorzien is van een kamer moet dat optimaal gaan werken.

Het begin uit een grrot blok aluminium:

Na het uithollen en wat freeswerk:

Nog even met een originele plastic insert en verder uitgevreesd:

De insert moet ook nog van aluminium gemaakt worden.

Alleen een heveltje eraan vast geschroefd en het geheel gemonteerd: