Motor inloopbank

Een idee naar de Break in Dutch systeem wat op zijn beurt naar horen zeggen bij Maxima (fuel/engines) vandaan komt.

Het idee is simpel, hang de motor in een verwarmd oliebad en drijf hem aan via een electromotor. Na wat gegevens ontvangen te hebben van de persoon achter dit systeem werd het tijd om wat te maken.

De basis is een lexaan kastje. Lexaan is bruikbaar tot 115 graden hitte. Helaas zijn er weinig goede lijmen dus om het geheel goed te krijgen worden de delen gekit en tegen elkaar geschroefd.

Omdat ik vaak begin met dingen die ik heb liggen hier een aangepaste ruitenwissermotor.

Motor past net in het bakje.

Om de aandrijving op de motor te krijgen gebruik ik een zelf gemaakte CVD as, dit voorkomt het uitlijnen van de assen.

Bestaande klemmem op elkaar geschroefd met een zelfbouw cup voor de CVD. Hier op de foto een MRX4 voor-as.

De zelfbouw korte as.

Het geheel met de motorsteunen

De deksel waar deze constructie de motorsteun gaat worden.

60mm uithollen

Nabewerken en klaar:

Motor past goed

Met wat oude MRX4 poelies en MRX5 as nog een extra 1:3 overbrenging om de aandrijving op zijn plek te krijgen en nog eens extra krachtig te maken.

2 lagerhouders

De aandrijving in zijn geheel

Een begin van de aandrijving op de deksel

Om een idee te krijgen

Toerentalsensor.

bijna 800rpm op 12v is goed

de constructie

Op de bak

Omdat de motor met een open achterdeksel moet lopen om een hydrolock te voorkomen een soort van verstelbare plaat die de drijfstang op zijn plek moet houden. Dit idee werkte niet goed en wordt later vervangen door een losse achterdeksel.

Ingekochte kartelmoeren.

Break-in Dutch heeft zijn heaters en de temperatuursensor in de olie hangen. Probleem is dat de olie om de heaters altijd heter wordt en het ook even duurt dat de motor op temperatuur is. Door een plaat op de motor te schroeven waar de heaters en de sensor direct aan geschroefd zijn verwarm je de motor direct op het punt waar je het wilt en de sensor zal de boel precies op temperatuur houden.

En zo ziet het er uit.

Het bedieningspaneel. 2 schakelaars om de heater en de motor te schakelen, een thermostaat, een ttoerentalmeter en een amperemeter (alleen aan de electromotor).

De drukknoppen van de thermosstaat simpel bruikbaar.

Een andere achterdeksel met een verschuifbare plaat om de drijfstang op zijn plek te houden.

 

Een klemverbinding om de plaat vast te zetten.

Tegen het big-end.

Een moer om de krukas aan het voorlager vast te zetten zodat die niet kan verschuiven.

Een test van de heater geeft aan dat 100 graden met gemak gehaald kan worden.

De heaters (50 watt weerstanden) en de sensor in de plaat.

Een PWM regeling voor de electromotor.

Ingebouwd met koelblok.

De bediening in zijn geheel:

Draaiknop voor het toerental.

Hoop elektronica

Maar werkt wel

En toen had ik geen plek voor de aansluiting, dan maar zo, beetje steampunk.

Een teflon doorvoer tule voor de bedrading

Eerste test met water

100 graden op de motor, 84 graden bij de as.

Het water kookt echt

Betere steunen in lexaan

Een vulnippel

Een pakking.

En zo zit de motor in het bakje

 

De 1e start, motor draait op 1A en loopt langzaam terug. Duidelijk te zien dat de zuiger losser gaat lopen

Video

Vuil in de olie

De pinch begint nu hier en is wel losser.

De zuiger van een OSMAX, als een spiegel

Metaaldeeltjes, mogelijk snij-slijpsel uit de schroefgaten van de motor.

Een Novarossi zuiger, alleen de bovenrand aangepakt.

Een Novarossi motor met een normale klemming in nieuwstaat had nog geen 2 tankjes op de baan nodig om op volle prestaties te gaan. De motor loopt niet minder en zelfs na 5 liter is de koude pinch nog volop aanwezig. Dit bestaart een hoop inlooptijd op de baan, een drijfstangverversing na de inloop, een set banden en veel brandstof wat je allemaal kan gebruiken voor een goede training. Het voorbereidend werk kan je zelfs in de winter doen en de motoren netjes weg zetten.
Na wat oliën geprobeerd te hebben lijken de dunnere soorten zoals Shell 0W20 prima te werken.

De meningen zijn verschillend. Ja, door een algehele opwarming van de motor hebben de zuiger en cilinder een iets andere vorm dan in het gebruik waar er een koude en een warme kant aan de cilinder en zuiger aanwezig is. Ja, de huidige Picco motoren zijn van zichzelf zo los dat het niet echt nodig is maar ieder beetje begin scheelt op de baan. Ja, er is nog steeds een inloop op de baan nodig, dit vanwege de echte uitzetting en groei van de zuiger door de hogere ontbrandingstemperaturen maar zoals eerder uitgelegd is dit kort.

De ervaring leert dat alle negatieve gedachtes te weerleggen zijn in gewoon een goed presterende motor met nog steeds de verwachte levensduur. Alleen al omdat de zuiger bij de eerste startpogingen niet zichelf klem zet onstaat er een veel mooiere oppervlakte op de zuiger met theoretisch minder lek (van de normaal aanwezige krassen) wat de prestaties en zuinigheid ten goede moet komen.