Experimentjes met motoren

Door de jaren heb heb je wat oude troep bewaard van oude kapotte en versleten motoren. Met de komst van de N21-3T en de kosten van een zuiger/cilinder set voor 80 euro leek mij het wel een idee om gewoon eens te kijken wat hiermee te doen is aangezien de bus zo in een ander blok te schuiven is. Veel motoren hanteren een diameter voor de bus van 19.5mm of iets wat er dicht in de buurt zit.

N21-3T set in een oude NovaMega EVO5

De uitlaatpoort moest zeker een halve mm omhoog gehaald worden

"Teardrops" bij de spoelpoorten:

Uitlaatpoort iets breder gemaakt en de afgeslepen rand afgewerkt:

"Singh grroves":

Deze motor heeft hard gelopen en heeft zijn 80 euro ruimschoots terug verdient. Er zijn 2 regenraces mee gereden, er is veel mee getrained en zelfs 1x in een race ingezet. Met de juiste uitlaat was het niet moeilijk om een Mega DS-II bij te houden.

 

Een Alpha zuiger/cilinder set in een JP

Deze setjes zijn zeer goedkoop en leek mij interessant om eens te proberen. Dit hier is een oude gebruikte en reeds versleten set welke alleen even een pinch nodig had.

Standaard Alpha set zonder boost ports.

Bewerkte set met ingeboorde boost ports.

Uitlaat ook breder gemaakt, de set valt prima in het blok maar zit eigenlijk net te hoog.

Deze motor heeft redelijk gelopen maar was geen topper, de bus moest eigenlijk verder omlaag gebracht worden voor een betere timing op alle poorten. Geen direct fit maar voor iemand met een goede draaibank geen probleem om het alsnog te proberen.

 

Novarossi zuiger/cilinder set in een Sirio blok

Dit was een iets lastiger project met als doel te kijken als het kan. De Sirio cilinder is 19.4mm in diameter terwijl de Novarossi bus 19.5mm is. Dit is overigens een oude RB Xenon motor made by Sirio.

De centreerpin vereiste een sleufje tegenover de bestaande.

Even snel een ring om de bus een halve mm omhoog te werken voor de juiste passing en er is 0.1mm af gedraait.

De standaard R7 drijfstang moest iets opgeruimd worden om hem op de iets grotere crankpin te laten passen.

Een oude kop met een te kleine verbrandingskamer iets uitgefreesd.

Kop dan ook maar direct lichter geboord.

Klaar.

Deze motor toonde bij de inloop (na een pinch) al hele sterke prestaties maar uiteindelijk bleek er nog een scheur in de oude cilinder te zitten. Hoewel er weinig plezier van gehad is het wel voor herhaling waard.