Bouw je eigen MRS4 chassis.

Benodigd:
- Stuk epoxy zoals printplaat, maar een plaatje koolstof kan ook
- Gereedschap zoals een figuurzaag, dremel en een boormachine
- Een voorbeeld en een stukkie eigen creativiteit

Op het internet is het mij duidelijk geworden dat er veel meer te doen is met de Micro RS4. Om buiten er mee te racen wordt er vaak gebruik gemaakt van 8 cellen (9.6v) en een Speed400 of het meest voorkomende Speed300 motor.
Daarnaast was ik niet echt tevreden over de wegligging van het standaard chassis en wilde dat ook drastisch veranderen naar een 1:12 look-a-like chassis.

Voorbeeld

Als voorbeeld had ik het Ratzas chassis welke veel op een 1:12 lijkt maar tijdens het uittekenen en meten kwam ik erachter dat dit chassis niet echt geschikt is voor smalle boddies.

Het werd uitkijken naar iets anders en zag nog iets leuks op het net van Epic:

Het begin.

Ik heb nogal wat printplaatmateriaal liggen en vond het wel leuk om een mooi goudkleurig chassis te maken. Na het uittekenen en met de dremel met een slijpschijf grof hakken en met een schuurtol nabewerken kwam ik 15 minuten later tot dit:

Alle gaten zijn 2.5 mm !

Met het uittekenen van de accumontage was ik al snel op dit gekomen:

Een 6-cellen setup met de mogelijkheid tot 8 cellen waar nu op de 2 lege plekken de transponder gemonteerd kan worden.

Alles tot een geheel.

Netjes de schroefgaten verzinken en het chassis overbouwen. wat vrij snel gebeurt is. Alleen de servo vertikaal moteren zoals de voorbeelden hierboven aangeven zag ik niet zo zitten en besloot toch de servo plat te monteren.

Omdat het snoertje van de servo met de normale montage dichtbij de snaar kwam zonder dat een bovendek dit netjes kon afvoeren besloot ik om de servo de andere kant op te monteren. Via 2 Tamiya servo steuntjes kon ik de servo tussen de snaar monteren en heb daarmee op de bodem aan de andere kant nog wat ruimte voor een ontvanger of regelaar.

En zo ziet het er dan uit, de accu ernaast is een 9.6v setup voor de Speed400 motor:

De resultaten van zo'n setup liegen er niet om. De auto is veel rustiger en ligt veel stabieler dan met het standaard chassis, dit komt natuurlijk door de veel lagere ligging van de accu's. Ook lijkt de auto gemakkelijker stuurbaar geworden te zijn, ik had nogal veel last van overstuur tot het omslaan aan toe maar dat lijkt nu weg te zijn.
Ik heb er ook mee weten te winnen in de 2e race voor de wintercup ondanks dat het geheel nu 20 gram zwaarder is dan voorheen.

Als de wintercup over is komt het volgende project. Het pas maken van een Speed400-race motor. Deze motor draait 22.000 toeren op 4.8v en op 9.6v effe iets meer :-) Door het gebruik van een 14 tands tandwiel is de auto in een dergelijke setup in staat om 50+ km/u te halen. Wel moet ik van een 140mm naar een 150mm chassis overstapen om de motor erin te krijgen, alle onderdelen daarvoor zijn ondertussen binnen en kan alvast begonnen worden met het uittekenen van een motorsteun.

Roelof