Bouw je eigen MRS4 chassis.
Benodigd: |
- Stuk epoxy zoals printplaat, maar een plaatje koolstof kan ook |
- Gereedschap zoals een figuurzaag, dremel en een boormachine |
- Een voorbeeld en een stukkie eigen creativiteit |
Op het internet is het mij duidelijk geworden dat er veel meer te
doen is met de Micro RS4. Om buiten er mee te racen wordt er vaak gebruik gemaakt
van 8 cellen (9.6v) en een Speed400 of het meest voorkomende Speed300 motor.
Daarnaast was ik niet echt tevreden over de wegligging van het standaard chassis
en wilde dat ook drastisch veranderen naar een 1:12 look-a-like chassis.
Voorbeeld
Als
voorbeeld had ik het Ratzas chassis welke veel op een 1:12 lijkt maar tijdens
het uittekenen en meten kwam ik erachter dat dit chassis niet echt geschikt is
voor smalle boddies.
Het
werd uitkijken naar iets anders en zag nog iets leuks op het net van Epic:
Het begin.
Ik heb nogal wat printplaatmateriaal liggen en vond het
wel leuk om een mooi goudkleurig chassis te maken. Na het uittekenen en met de
dremel met een slijpschijf grof hakken en met een schuurtol nabewerken kwam ik
15 minuten later tot dit:
Alle gaten zijn 2.5 mm !
Met het uittekenen van de accumontage was
ik al snel op dit gekomen:
Een 6-cellen setup met de mogelijkheid tot 8 cellen waar nu op de 2 lege
plekken de transponder gemonteerd kan worden.
Alles tot een geheel.
Netjes de schroefgaten verzinken en het
chassis overbouwen. wat vrij snel gebeurt is. Alleen de servo vertikaal moteren
zoals de voorbeelden hierboven aangeven zag ik niet zo zitten en besloot toch
de servo plat te monteren.
Omdat het snoertje van de servo met de normale montage dichtbij de snaar
kwam zonder dat een bovendek dit netjes kon afvoeren besloot ik om de servo de
andere kant op te monteren. Via 2 Tamiya servo steuntjes kon ik de servo tussen
de snaar monteren en heb daarmee op de bodem aan de andere kant nog wat ruimte
voor een ontvanger of regelaar.
En zo ziet het er dan uit, de accu ernaast is een 9.6v setup voor de Speed400
motor:
De resultaten
van zo'n setup liegen er niet om. De auto is veel rustiger en ligt veel stabieler
dan met het standaard chassis, dit komt natuurlijk door de veel lagere ligging
van de accu's. Ook lijkt de auto gemakkelijker stuurbaar geworden te zijn, ik
had nogal veel last van overstuur tot het omslaan aan toe maar dat lijkt nu weg
te zijn.
Ik heb er ook mee weten te winnen in de 2e race voor de wintercup
ondanks dat het geheel nu 20 gram zwaarder is dan voorheen.
Als de wintercup over is komt het volgende project. Het pas maken van een Speed400-race motor. Deze motor draait 22.000 toeren op 4.8v en op 9.6v effe iets meer :-) Door het gebruik van een 14 tands tandwiel is de auto in een dergelijke setup in staat om 50+ km/u te halen. Wel moet ik van een 140mm naar een 150mm chassis overstapen om de motor erin te krijgen, alle onderdelen daarvoor zijn ondertussen binnen en kan alvast begonnen worden met het uittekenen van een motorsteun.
Roelof