Verkeer

D66 vindt dat het verkeerscirculatieplan moet worden geactualiseerd. Daarover moet ook een goede communicatie met de Aalsmeerse burgers en bedrijven plaatsvinden. Voor D66 hebben het langzaam verkeer en het openbaar vervoer prioriteit. Een verbeterd busstation met daarop aangesloten een netwerk van wijkvoorzieningen is daarbij onontbeerlijk. Het autoverkeer dient zoveel mogelijk uit wijken te worden geweerd. Daarnaast moeten deze wijken een veilige inrichting hebben. D66 vindt dat (aangepast) verkeersgedrag door die inrichting moet worden afgedwongen.

Parallelweg

Het is te verwachten dat in het Middenweg-gebied veel aan de VBA gelieerde bedrijven zullen worden gevestigd. De daarvoor aan te leggen parallelweg (langs de omgelegde N201) wil D66 zo snel mogelijk gerealiseerd hebben, om niet nog meer verkeer te krijgen op plaatsen waar dit veel hinder geeft. Deze weg hoeft echter niet verder te lopen dan tussen de Legmeerdijk en de Middenweg.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer moet worden verbeterd. De realisering van de Zuid-Tangent kan hieraan bijdragen; dan moeten er wel directe verbindingen komen tussen Aalsmeer en de stations Hoofddorp en Schiphol. Na omlegging van de provinciale weg kan de busroute over de aangepaste N201 lopen. Tot die tijd kan het busverkeer worden begunstigd door de bussen de verkeerslichten te laten beVnvloeden. De gemeente moet zich sterk maken voor een goede aansluiting op het openbaar vervoer door bijvoorbeeld een aansluiting te realiseren op de nieuwe tramlijn van Amstelveen naar Amsterdam (Zuid-Tangent). Grote delen van Aalsmeer zijn verstoken van openbaar vervoer. Dat is voor D66 niet aanvaardbaar. Misschien ligt er een oplossing in het regelmatig laten rondrijden van kleine busjes, die aansluiten op de OV-lijnen. De hele gemeente Aalsmeer zou met de treintaxi bereikbaar moeten zijn. Het gemeentebestuur moet met de Nederlandse Spoorwegen en de taxibedrijven in overleg treden om dat te bereiken.

Parkeren

Op die plaatsen waar parkeerruimte schaars is (winkelcentrum Dorp en Ophelialaan) moet in de eerste plaats worden bekeken of er nog uitbreidingsmogelijkheden zijn. Ter bevordering van het bezoek aan de plaatselijke winkels en bedrijven moet het parkeren zoveel mogelijk gratis zijn. Maar er kan een moment komen dat (zoals in de winkelcentra van Hoofddorp en Amstelveen) betaald parkeren moet worden ingevoerd. Dat bevordert beter dan de parkeerschijf het regelmatig vrijkomen van parkeerplaatsen op die plekken waar ze het meest nodig zijn. Al in het verkiezingsprogramma van 1970 pleit D66 voor de aanleg van een parkeerplein achter de Zijdstraat en een toegang vanaf de Uiterweg. De Zijdstraat is inmiddels voetgangersgebied geworden; het Praamplein moet nog steeds bereikbaar worden gemaakt vanaf de Uiterweg.

Fietspaden

Delen van woonwijken en de woonwijken onderling moeten goede verbindingswegen hebben, vooral met de wijkvoorzieningen. Er moet gezorgd worden voor veilige - uiteraard gescheiden - fietspaden, ook omdat door de opheffing van scholen de kinderen steeds grotere afstanden zullen moeten afleggen. Goede (toeristische) fiets- en voetpaden moeten ervoor zorgen dat Aalsmeer aantrekkelijker wordt voor de actieve vakantieganger. Fietspaden worden nu niet geasfalteerd als er kabels en leidingen onder liggen. Daar is D66 tegen. Nu is het vaak zo dat fietsers vanwege de abominabele betegeling van het fietspad de rijweg kiezen.

Voetpadenplan

Er moet worden gestreefd naar een Aalsmeers Voetpadenplan. De routes van de stichting LAW (Lange Afstands Wandelpaden) door Aalsmeer moeten worden verbeterd. De hele Hoge Dijk (van het Modderpoeltje aan het begin van de Aalsmeerderweg tot aan het Amstelveense Poeltje) moet voetpad worden. Hetzelfde geldt voor de Westeinderdijk tussen Calslagen en Leimuiden, en de Vuurlijn naar De Kwakel. Zo komen er doorgaande loopverbindingen met Amstelveen (Amsterdamse Bos), Uithoorn (De Kwakel) en Leimuiden.