De vervuiler betaalt

D66 heeft de zorg voor een goed milieu hoog in het vaandel staan. Hoewel er de laatste jaren veel aan verbetering van het milieu is gedaan, staat ons nog veel te doen. In dit hele Programma 1998-2002 is de groene draad van milieu- en natuurbehoud te herkennen. Want D66 is van mening dat de gemeente er niet alleen is voor &lsquozorgen voor&rsquo, maar vooral voor "zorgen dat". Overheid, bedrijven en burgers dragen verantwoordelijkheid voor hun eigen productie- en consumptiegedrag. Voor D66 geldt als uitgangspunt: de vervuiler betaalt.

Verbindingszone

Al in het eerste Verkiezingsprogramma van D66 in Aalsmeer - uit 1970 - wordt gepleit voor bebossing van de Schinkelpolder als verbinding tussen het Amsterdamse Bos en het natuurgebied Oosteinderpoel aan de Mr Jac.Takkade. Die ecologische verbindingszone moet worden behouden en versterkt. De stichting de Bovenlanden vervult hierin een prominente rol. Ook in het algemeen steunt D66 de doelstellingen van de Stichting Bovenlanden Aalsmeer, omdat een belangrijk Aalsmeers landschap bewaard moet worden voor de huidige en toekomstige inwoners. De natuur wordt blijvend beschermd en de recreatie bevorderd.

Groenvoorziening

D66 geeft er de voorkeur aan de groenvoorzieningen in de woonwijken niet al te zeer te versnipperen. Het is beter een kleiner aantal wat grotere groene plekken te realiseren dan meerdere smalle stroken, die in de toekomst zouden kunnen worden afgestoten, waardoor de oorspronkelijke opzet van de wijk wordt verstoord.

Milieuvriendelijke bedrijven

Bij de economische ontwikkeling binnen onze gemeente moeten duurzaamheidsaspecten een grotere rol spelen. D66 stimuleert de ontwikkeling van kleinschalige en milieuvriendelijke bedrijven op het gebied van industrie, dienstverlening en detailhandel. De gemeentelijke "account manager bedrijven" zou hierbij een grote rol moeten spelen.

Maar de controle door een of meer milieuambtenaren op de uitstoot van giftige stoffen door bij voorbeeld de tuinbouw, industrie en jachthavens moet worden vergroot.

Duurzaamheid

D66 acht het de taak van de gemeente om het duurzame gedrag van de burgers te stimuleren. Duurzaamheid houdt in dat we zodanig omgaan met ruimte en geld, dat er geen nieuwe milieuproblemen ontstaan. Want ook de toekomstige generaties hebben recht op een "schoon" en duurzaam leven. De gemeente dient in doorlopend overleg met inwoners, bedrijven en instellingen te bepalen hoe zij in hun gedrag rekening kunnen houden met duurzaamheid. De conferentie "Samenwerken aan een duurzaam Aalsmeer 1997" moet daarom zeker een vervolg krijgen.

Delen van woonwijken en de woonwijken onderling moeten goede verbindingswegen hebben, vooral met de wijkvoorzieningen. Er moet gezorgd worden voor veilige - uiteraard gescheiden - fietspaden, ook omdat door de opheffing van scholen de kinderen steeds grotere afstanden zullen moeten afleggen. Goede (toeristische) fiets- en voetpaden moeten ervoor zorgen dat Aalsmeer aantrekkelijker wordt voor de actieve vakantieganger. Fietspaden worden nu niet geasfalteerd als er kabels en leidingen onder liggen. Daar is D66 tegen. Nu is het vaak zo dat fietsers vanwege de abominabele betegeling van het fietspad de rijweg kiezen.

Bagger

Er ligt een aanzienlijke hoeveelheid vervuilde bagger in de Kleine Poel en in de kopsloten. Het is hard nodig dat er een structurele oplossing komt voor de baggerproblematiek.

Milieu-acties

Simpele milieu-acties die nu al door de gemeente uitgevoerd kunnen worden, zijn:

  • vermindering van afval door beperking van verpakkingsmateriaal
  • meer vuilnisbakken bij het openbaar groen (die regelmatig geleegd worden!
  • ermindering van het zwerfvuil door meer politiecontrole
  • et instellen van een centraal meldpunt met het oog op asociaal gedrag en vervuiling
  • opruimen van zwerfvuil door wijkteams, in samenwerking met de gemeente
  • beschikbaar stellen van opruimmateriaal aan wijkteams en inwoners

Huisvuil

D66 pleit al jaren voor het wekelijks ophalen van het GFT-afval (de groene bak). De meerderheid van de Aalsmeerse gemeenteraad deelt dit standpunt niet. D66 is van mening dat dan in ieder geval in de zomermaanden de GFT afvalcontainer iedere week geleegd moet worden om te voorkomen dat dit afval gaat rotten of in de grijze container terecht komt. Een tariefsdifferentiatie bij het aanleveren van vuil is wenselijk. Want hierdoor komt de stelling &lsquode vervuiler betaalt&rsquo beter tot zijn recht, en dit kan leiden tot een meer bewust milieu-gedrag.

Schiphol

Schiphol is een zware belasting voor het milieu in Aalsmeer. Daarom is het van belang dat de uitbreiding van de nationale luchthaven aan strikte regels gebonden blijft. Om het dichtslibben van de autowegen rondom Schiphol te voorkomen, moet de gemeente zich inzetten voor alternatief vervoer van en naar de luchthaven. Het omleggen en ontlasten van de N201 staat de komende raadsperiode weer hoog op de agenda.