Ons land wordt gemaakt door de inzet, inspiratie en capaciteiten van onze burgers en niet door structuren, regelingen en wetten. Investeren in de toekomst betekent voor ons dus investeren in mensen: in scholing, gezondheid, en aangenaam leven met elkaar. U moet kunnen meedenken, meepraten en meebeslissen. Dat vereist een kleinere afstand tussen burger en bestuur. Ook moet de burger meer betrokken zijn bij wat er in zijn omgeving gebeurt. Eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid betekent ook samenleven, en solidair zijn. Met extra zorg en inkomen voor wie dat nodig heeft. De overheid is verantwoordelijk voor het opstellen en de naleving van regels waaronder alle burgers met elkaar kunnen samenleven. De burgers hebben de verantwoordelijkheid de overheid daarbij weer te controleren. Wij hopen op veel reacties, via dit nieuwe medium, of op de aloude manier van telefoneren, schrijven of gewoon praten met elkaar.

Aalsmeer een werelddorp

Aalsmeer is een werelddorp. De bloemenveiling, importeurs, exporteurs, grote scheepswerven en de tv-studio hebben hun belangen en contacten ver buiten deze plaats van vestiging. De nabijheid van het industrieel groeicentrum Hoofddorp, de internationale luchthaven Schiphol en de wereldstad Amsterdam heeft een grote invloed op het leven van de Aalsmeerders. Om niet te spreken van het feit dat Aalsmeer doorsneden wordt door de drukste provinciale weg van Nederland (die weer gekruist wordt door een van de drukst bevaren binnenwateren: de Ringvaart). Daarnaast zijn er de Westeinder Plassen en het Amsterdamse Bos als recreatiemogelijkheden voor Aalsmeerders maar ook voor veel niet-Aalsmeerders.

Leefbaarheid en inspraak

D66 zal er alles aan doen om temidden van al dit extern geweld de leefbaarheid van de Aalsmeerse gemeenschap te waarborgen. Daarbij gaat het erom, van de lusten van onze bijzondere situatie zo veel mogelijk te profiteren en de lasten zo veel mogelijk terug te dringen. Het moet vanzelf spreken dat de inwoners - en het bedrijfsleven - steeds betrokken worden bij de bestuurlijke maatregelen waar ze belang bij hebben. Instrumenten zoals een referendum, hoorzittingen en inspraakmogelijkheden op ieder niveau bieden burgers de kans hun stem te laten horen.

Verantwoordelijkheid

Maar die stem kan "ondergesneeuwd" raken in regionale en boven-regionale organen en adviesorganen. Het is de taak van D66, ervoor te zorgen dat de burger in die wirwar het zicht op de besluitvorming behoudt, dat duidelijk blijft welke (gekozen) bestuurder voor welk besluit verantwoordelijk is - en ter verantwoording kan worden geroepen.

College van B & W

Het toekomstige College van Burgemeester en Wethouders zal van aanpakken moeten weten. Gezien het bovenstaande wordt er nogal wat gevraagd van B & W. Een democratische gezindheid die de deuren wijd opent voor wat de individuele burger te zeggen heeft, oog voor het milieu maar ook voor de economische belangen van bedrijven en werknemers, de blik gericht op de uitdagingen van de 21ste eeuw. Het is in de eerste plaats van belang dat het College een goed team vormt dat leiding geeft zonder te overheersen en dat de koers uitzet in overleg met alle belanghebbenden.
Daarom zijn de persoonlijke kwaliteiten van de toekomstige wethouders belangrijker dan hun partijpolitieke achtergrond. Een gemeente van de grootte van Aalsmeer heeft niet meer dan drie wethouders nodig. Het is te duur en bovendien minder efficiNnt om er vier wethouders op na te houden. Kortom, D66 vindt een zogenoemd "afspiegelingscollege" uit de tijd. Wethouders die automatisch worden benoemd als zij maar door de grootste partijen in de gemeenteraad naar voren worden geschoven, daarvan valt het te betwijfelen of zij een optimaal team zullen opleveren. Als de nieuwe gemeentewet het mogelijk maakt dat er wethouders van buiten de gemeenteraad gekozen worden, vindt D66 dat de gemeente Aalsmeer hiervan eventueel gebruik moet maken.