ALGEMENE BESCHOUWINGEN
BIJ DE
BEGROTING 1999

PC-privé
Het eerste wat opvalt is de reusachtige hoeveelheid papieren stukken die de raadsleden met betrekking tot de Begroting 1999 te verwerken krijgen. Ik denk dat wij een stapel van een halve meter A4'tjes moesten doorworstelen.
Hier is voor de toekomst wel iets aan te doen. De gemeente organiseert een PC-privé-project voor alle raadsleden, alsmede een computer- en internetcursus. De stukken kunnen elektronisch ter beschikking worden gesteld en op de huis-PC worden ingezien. Ze zijn elektronisch des te gemakkelijker te raad plegen, omdat via een zoekfunctie alle onderdelen in een oogwenk te voorschijn kunnen worden geroepen.
Tegenover de kosten die dit met zich meebrengt, staan overdui delijke besparingen aan papier-, druk- en verzendkosten. En het is ook uitvoerbaar: kijk maar naar de gemeente Alphen aan de Rijn. Daar hebben ze al zo'n PC-privé-project.

Financiën
De gemeentefinanciën zijn dank zij een aantal pijnlijke bezuinigingen op orde gebracht. Eén bezuiniging hebben wij echter gemist: naar onze mening had het aantal wethouders teruggebracht moeten worden van vier naar drie. Nu betaalt de burger de prijs voor het politieke akkoord dat VVD en CDA met elkaar hebben gesloten.
Wij zijn er blij mee dat er een begin is gemaakt met het mobiel maken van de aanzienlijke reserves van de gemeente Aalsmeer, hoewel D66 niet achter alle bezuinigingen stond. Het gaat hier immers om een financieel vermogen van 100 miljoen.
Er zijn kostenstijgingen te verwachten op het gebied van de Wet Voorzieningen Gehandicapten, bij de WAM en het leerlingenvervoer. Wij moeten daarbij wel bedenken dat de vergrijzing van de bevolking en het langer zelfstandig blijven wonen ook besparingen oplevert. Immers, op de jeugd gerichte sport-, vrijetijds- en onderwijsvoorzieningen nemen in omvang af en een plaats in het Zorgcentrum kost ook gemeenschapsgeld. Uitzorg is duurder dan thuiszorg. Het leerlingenvervoer kan efficiënter door in overleg met de provincie en busmaatschappijen de vrije busbanen hiervoor toegankelijk te maken. (Tussen haakjes: ook treintaxis zouden van die busbanen gebruik moeten kunnen maken.)

Opwaardering van het Dorp
De opwaardering van het Dorp staat ook voor D66 bovenaan de lijst van ruimtelijke plannen. Zo gauw mogelijk moet er een toegang komen vanaf de Uiterweg naar het Praamplein. Maar het gaat niet alleen om ruimtelijke opwaardering.
Essentieel voor de overlevingskansen van het Dorp is de culturele opwaarde ring: het aantrekkelijk maken van het Dorp voor in cultuur en historie geïnteresseerde bezoekers. Een toegangsbrug van het Praamplein naar de Historische Tuin is gelukkig in de maak. En er is een Rondvaart over de Westeinderplassen gekomen. Maar dan zijn er nog de Dorpskerk (met de gemeentetoren die beklommen kan worden), het Oude Raadhuis met exposities van beeldende kunst, de Molen, het Schoutenhuis, Bonbonnerie Spaargaren, de Doopsgezinde Kerk en... natuurlijk het Stokkenland.

Stokkenland
Nu ook het CDA eindelijk overstag is kunnen we - stukje bij beetje voor zover de financiën het toelaten - het Stokkenland herscheppen in een natuurpark. Het Stokkenland kan een verzameling bieden van wilde planten die op de Bovenlanden groeien. Er groeien er nu al aardig wat. Aalsmeer is altijd gericht geweest op cultures; het wordt tijd voor meer natures.

Internet
De gemeente Aalsmeer moet zich eindelijk behoorlijk op internet gaan manifesteren. Hier liggen ongekende mogelijkheden om onze gemeente als toeristische trekpleister over de hele wereld te promoten.

Voetpadenplan
Op het gebied van toerisme kan ook aan de wandelaar worden gedacht. Er loopt al een wandelroute van de stichting LAW (Lange Afstands Wandelpaden) door Aalsmeer, maar het kan beter. Wij stellen voor, de omringende dorpen Leimuiden, Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp door middel van een aantrekkelijke wandelroute met elkaar te verbinden. Het gaat dan om een graspad bovenop de dijk langs de Grote Poel naar Leimuiden, een graspad bovenop de dijk van de Geniedijk en Vuurlijn naar Uithoorn, een gras- of spaanderpad langs de Legmeerdijk tussen de Westeinderplassen en de VBA, een graspad van de Hornweg naar de Aalsmeerderweg over de dijk van de Molenvliet, en een halfverhard en spaanderpad over de Hoge Dijk tussen het Modderpoeltje en het Schinkeldijkje. Zoiets hoeft niet veel te kosten: wat opstapjes om over hekken te klimmen en de toestem ming van de eigenaren. De gemeente hoeft niet zelf achter die toestemming aan: er zou een stichting kunnen worden opgericht van vrijwilligers die dat in samenwerking met de stichting LAW gaan doen. De meest milieuvriendelijke vorm van toerisme. Het benadrukt de beperkte financiële middelen, als het gaat om toerisme. Uit het voorgaande blijkt, dat bevordering van het toerisme niet duur hoeft te zijn.

Watertoren
Wat betreft een toekomstige functie van de Watertoren, hebben wij een idee. De huidige eigenaar, het nutsbedrijf Amstelland, weet niet wat die met dit monument aanmoet. Er mag aan de buitenkant niets veranderen en het interieur is zo verticaal van karakter, dat je er niets nuttigs mee kunt doen. Daarom, denken wij, moet je kijken naar een functie die per definitie niet nuttig is, of in elk geval een heel ander nut heeft dan wij gewoonlijk aan denken, namelijk: kunst. Er zou een prijsvraag uitgeschreven kunnen worden voor beeldend kunstenaars die plannen kunnen indienen voor een nieuw uiterlijk van het innerlijk van de Watertoren. Dat zou kunnen gebeuren in gezamenlijk overleg tussen de gemeente, het nutsbedrijf en een subsidiërende stichting zoals de Mondriaan Stichting. Je kunt ook de omweg van een prijsvraag omzeilen en meteen een internationaal bekend kunstenaar uitnodigen. Als voorbeeld: je zou Karel Appel kunnen uitnodigen om het interieur van de Watertoren te beschilderen. Maar je kunt ook een licht- en videokunstenaar vragen iets met die ruimte te doen. Op die manier heeft Aalsmeer er weer een toeristische attractie bij.

Afvalstoffenheffing
Wat het milieu betreft, blijft D66 erbij dat de vervuiler betaalt. Misschien is de pijn, gelet op de noodzakelijke stijging van het OZB tarief, nu nog wat groot, maar aan het eind van deze raadsperiode moet de afvalstoffenheffing kosten dekkend zijn.


Wensenlijst
D66 heeft wensen voor de toekomst. Die wensen noemen wij hier in het kort:

1. Er moet snel aan de hand van de (opgestelde en nog op te stellen) start- en visiedocumenten invulling worden gegeven aan de realisering van de bouwlocaties. Het totale proces om tot die invulling te komen moet ook inzichtelijker worden gemaakt. Met name de bouwlexploitieve kant is ondoorzichtig. Zo vragen wij ons af aan de hand van welke (niet-ruimtelijke) criteria met ontwikkelaars wordt gesproken. Hiermee bedoelen zij niet alleen de selectie van maar ook de manier van omgang met elkaar. Wij denken dat door scherpe (financiële) criteria vooraf geld valt te verdienen door de gemeente. Vooral het vooraf inverdienen van in- en externe kosten om tot ontwikkeling te komen valt hieronder te rekenen.

2. D66 blijft een voorstander van het invoeren van tariefsdifferentiatie met betrekking tot het huisvuil. Daarmee heeft de Aalsmeerse burger invloed op de kosten die hij moet betalen voor de inzameling van het huisvuil. Hij wordt dan afgerekend op iedere kilo huisvuil en zo zal men, dat kan haast niet anders, trachten het afval te beperken.

3. Op gemeentelijk niveau moet de mening van de bevolking vaker actief worden gepeild. Enquêtes, (het omnibusonderzoek) en referendums (het Stokkenland) over brede maatschappelijke vraagstukken moeten mogelijk zijn.

4. Er moet een wandelpadenplan komen. Hierboven is aangegeven hoe dit plan er uit moet komen te zien. D66 heeft uw werk al grotendeels voorbereid door het alvast intekenen van de wandelpaden in een wandelkaart van Aalsmeer.

5. Voor iedere wijk in Aalsmeer moet een budget ter beschikking worden gesteld om daaruit de wensen die onder de wijkbe woners leven ter verbetering/verfraaiing van de woonomgeving en het versterken van de sociale contacten onderling mogelijk te maken. Daarvoor is het nodig om voor iedere wijk een aan spreekpunt, lees wijkwethouder, aan te wijzen.

6. Ook in de gemeenteraadsvergaderingen moeten de burgers kunnen inspreken.

7. De gemeente moet de mogelijkheid bieden tot naschoolse opvang in de gehele Gemeente. De verlengde schooldag kan een middel zijn om dit te bereiken.

8. Voor de leerlingen van de tuinbouwschool moet de gemeente de mogelijkheid onderzoeken om tot realisering van een campus te komen.

9. Aalsmeer moet op internet. Veel mensen, en in de toekomst zullen dat er nog veel meer zijn, kunnen op die manier gemak kelijk kennis nemen van het gemeenteprogramma, de Algemene beschouwingen, voorlichting, en de gemeente kan zich door middel van een gemeentelijke website ook beter profileren op het gebied van recreatie, tourisme enz.

10. De gemeente moet nu toch eens eindelijk komen met een plan tot vestiging van een kleinschalig cultureel centrum. De Oud-Katholieke Kerk aan de Oosteinderweg zou hiertoe een reële mogelijkheid kunnen bieden.

11. Om te komen tot het terugdringen van het autoverkeer in het dorp, moet de gemeente meer initiatief ontplooien en druk uitoefenen op de betreffende openbaar vervoersorganisaties/taxi-bedrijven om te komen tot een betaalbaar en efficiënt werkend openbaar vervoer in Aalsmeer. Ook moet zij extra initiatief ontplooien om daarmee te komen tot een versnelde omlegging van de N201. De Floriade in 2002 in de Haarlemmermeer en de steeds toenemende verkeersstroom van en naar Schiphol en de VBA, zullen anders tot een verkeerschaos leiden.

De fractie van D66 spreekt haar dank uit in de richting van het ambtelijk apparaat voor al het gedane werk.

Aalsmeer, 29 oktober 1998
Marian Kaaijk